• Sticker dağıtımlarımız başlamıştır. Sticker talebinde bulunmak için buraya tıklayınız.
Kaynak ikonu

Mutlak Basınç Sensörü (MAP) Nedir Ne İşe Yarar ?

Mutlak Basınç Sensörü (MAP) Nedir Ne İşe Yarar ?
Mutlak basınç sensörü, motor yükünün algılanmasını sağlayan en önemli senörlerden biridir. Mutlak basınç sensörü, emme manifoldundaki vakum miktarını algılayarak, bu vakum miktarıyla orantılı olarak bir sinyal üretir. Motor kontrol ünitesi (ECU), bu bilgileri ateşleme avansını ve yakıt enjeksiyon miktarını ayarlamak için kullanır.
Bazı mutlak basınç sensörleri, emilen havanın sıcaklığını da ölçer, yani hem sıcaklık hem basınç sensörü bir arada gibi çalışır.
MAP'ın açılımı: Manifold Absolute Pressure (Manifold mutlak basıncı)'dır. Map sensörüne vakum sensörü de denir.
Motor yönetimi için, emme manifolduna alınan havanın miktarı ve basıncı belirleyici rol oynar. Motor kontrol ünitesi; ya emilen havanın basıncına göre, ya da emilen havanın miktarına göre, motorun yükünü hesaplar. Bunun için; atmosferik motorlarda emilen hava basınç sensörü (MAP) veya hava kütle ölçer (debimetre – MAF sensörü)kullanılır. Eğer turbo motorsa (aşırı şarj); emilen havanın miktarının yanı sıra, emilen havanın basıcının da ölçülmesi gerekir, bu durumda hemMAP hem de MAF sensörü bir arada bulunur. Turbolu motorlarda MAPsensörünün ismi, Turbo Şarj Basınç Sensörü olarak anılır.



Atmosferik motor: MAP veya MAF
Turbo motor: MAP (turbo basınç sensörü) + MAF
Motora emilen havanın basıncı ve miktarına göre;
*Ateşleme zamanlaması
*Enjeksiyon süresi (püskürtme miktarı) ve zamanlaması
*EOBD sistem denetimi
Vakum: ortamdaki basıncın 1 bar'dan (1 atm) daha düşük olduğu basınç değeridir. Atmosfer basıncı 1 bar'dır. Emme manifoldunda vakum, rölantideyken maksimum olur, basınç yaklaşık 0,3 bar'dır. Yani atmosfer basıncı olan 1 bar'dan 0,7 bar daha düşüktür.
Motor yüksek devirde çalıştığında, gaz kelebeği tamamen açıktır ve emme vakum değeri düşüktür. , Motor daha fazla havayı içine çeker, hava-yakıt oranının (15/1) korunabilmesi için daha fazla yakıt enjeksiyonu yapılması gerekir. Motor kontrol ünitesi, mutlak basınç sensöründen tam yük bilgisini aldığında, yakıt miktarını arttırarak, hava yakıt karışımını zenginleştirir, böylece motor daha fazla güç üretebilir. Aynı zamanda, motor kontrol ünitesi avansı da ayarlayarak motorun vuruntu yapmasını önler.
Motor yükü azaldığında ve normal sürüş anında, motor daha az güce ihtiyaç duyar ve bu sırada gaz kelebeği çok az açık konumdadır. Bu durumda emme manifoldu vakum değeri değeri artacaktır. Mutlak basınç sensörü bu basınç değişimini algılar ve ECU'ye iletir. ECU, yakıt enjeksiyon miktarını azaltır ve ateşleme avansını düzenler.
Yazar
Zafer715
Görüntüleme
450
İlk Yayınlama
Son Güncelleme
Değerlendirme
0.00 Oylama 0 İnceleme
Üst