Klimalar hakkında kısa bilgiler...

Experience

Kayıtlı Kullanıcı
07-Antalya
Katılım
31 Tem 2005
Mesajlar
1,287
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
img_climate_control.jpg

Sıcakların, otomobilleri içinde oturulmaz hale getireceği günler başladı. İçi fırın gibi olan bir otomobili kullanmak hem sağlıksız, hem de tehlikeli. Uzmanlara göre, sıcak bir otomobilde saatlerce direksiyon başında durmak sürücünün dikkatini dağıtıyor ve kazalara neden olabiliyor. Peki, konfor ve güvenlik sağlayan klimaların bakımına dikkat ediyor muyuz? Yapılan araştırmalar ve anketler, otomobil sahiplerinin klimalarına bakım yaptırmadığını gösteriyor.
Türkiye'de trafiğe kayıtlı 4.5 milyon otomobilin yaklaşık yüzde 10'u klima sistemine sahip. Yeni otomobil satın alan müşterilerdeyse yüzde 10' un çok üstünde bir kesim, bu konfordan vazgeçmek istemiyor. Ancak otomobilin periyodik bakım listesindeki "klima bakımı" bölümüne çoğu zaman çentik atılmıyor. Klima üreticileri, otomobil satıcılarına ve yetkili servislere yeterli tamir/bakım bilgisi vermiyor. Bazı şirketler de klimaların bakıma ihtiyacı olmadığını söylüyor.

Servis bulmak zor
Oysa klima bozulduğunda ülkemizde bu işten anlayan servis bulmak çok zor. Birçok kişi klima sistemi tamirinin çok pahalı olduğunu bilmiyor. Halbuki alacağınız birkaç önlemle, klimanızı ömür boyu kullanabilirsiniz. Belli dönemlerde yaptıracağınız bakımlarla da olası masraflardan kurtulabilirsiniz.
Klima sistemi kapalı bir devre olduğundan, dışarıdan yapabileceğiniz pek fazla bir şey yok. Dikkat etmeniz gereken ilk şey, sistemi otomobili çalıştırırken ve stop ederken kapalı tutmak. Ayrıca yüksek devirli kullanımlarda klimanın kapalı tutulmasında yarar var. Bunun nedeni, klima kapalıyken sistemdeki yağın ve gazın çökmesidir. Klima kompresörünün motor gibi pistonları vardır. Yüksek süratte, çökmüş olan yağ pistonlara çıkana kadar, pistonlar yatakları çizer. Bu da klima kompresörünün kilitlenmesine neden olur. Yetkililer klima kompresörünün tamirinin yüzde 100 sonuç vermediğini belirtiyor.

Klima kış aylarında da kullanılmalı
Dolayısıyla 350 ile 500 milyon arasında bir masraf yaparak yeni bir kompresör almak zorunda kalabilirsiniz. Kompresör üzerinde sonuç veren tek bakım, kayışın döndürdüğü kasnak ve içindeki bilyenin değiştirilmesidir. Bu bölümün arızası belli aralıklarda yapılan bakımlarda ortaya çıkar. Dikkat etmeniz gereken bir başka noktaysa, klimanızı kışın da kullanmanız. Haftada 10-15 dakikalık bir kullanım, sistemdeki gazın tembelleşip özelliğini kaybetmesini engeller.
Son yıllarda üretilen otomobillerin büyük bölümünde ilk çalıştırma ve stop anında klimayı kapatmak gerekmiyor. Otomotik klimalar, ilk çalıştırmanın yanısıra yüksek devirli kullanımda kendiliğinden devre dışı kalıyorlar.
Sistemde kırık, çatlak olmadığı sürece klimalara iki yılda bir bakım yaptırmak yeterli oluyor. Bu bakımda, sistemi süzen ve temizleyen filtre değiştiriliyor, supapların temizlenmesinin ardından kompresör yağı değiştiriliyor ve gaz dolduruluyor.
Basınç saatleri klima kompresörüne bağlanarak sistemdeki gaz miktarı kontrol ediliyor.
Klima kullananların en büyük yanılgısı, klima gazının bir süre sonra bittiğidir. Gerçekte klima gazı, sistemde kaçak olmadığı sürece bitmez. Buzdolabıyla aynı çalışma prensibine sahip olan klimalar, otomobil içerisindeki sallantıların hortumlarda yarattığı kırık ya da kopuklardan dolayı gaz kaçırabilir.

Yağ değişimi gerekli
Klima kompresörüne basınç saatleri bağlanıp gaz ölçümü yapılıyor. Saatlerden biri yüksek, diğeri de düşük basınç saatidir. Düşük basınç saati emiş sistemini kontrol ediyor. Yüksek basınç saatiyse sistemdeki basıncı ölçerek gaz miktarını belirliyor. Gaz miktarı azalmışsa, kalan gaz vakumlanarak çekiliyor. Bu işlemden sonra, kompresörün yağı değiştiriliyor. Yağ yenilemenin, gaz dolumundan önce yapılması çok önemli. Aksi halde kompresör bozulabiliyor. Kullanılan yağ genellikle 10 numara oluyor. Yağlamanın ardından gaz dölüm işlemine geçiliyor. Son kontroller yapıldıktan sonra klima deneniyor ve bakım bitiyor. Çoğu otomobil servislerinin kapsamadığı bu bakımı, oto sanayilerinde de yaptırabilirsiniz.

K: arabam.com
 
Son düzenleme:

volkanx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Ağu 2006
Mesajlar
818
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.volkanx.tr.cx
benim arabanın klima fan motoru 2. derecede hızlanınca (yani hem motor soğutucu fan hem klima fanı aynı anda çalıştığı zaman) balans yapıyor klima açıkken ve arabayı titretiyor ,motora herhangi bi zararı olmayacağını söylediler ve bu fanın tamiri olmaz yenisini takman lazım dediler. Yenisinin de orj. fiyatına 450 ytl, yan sanayiye de 150 ytl fiyat çektiler,gerçekten bu fanın tamiri olmaz mı?
 

Experience

Kayıtlı Kullanıcı
07-Antalya
Katılım
31 Tem 2005
Mesajlar
1,287
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
balansı bozulmuşsa çok zor artık....
 

volkanx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Ağu 2006
Mesajlar
818
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.volkanx.tr.cx
hadi yaa, desene çıkcak para var :( neyse sağol bu arada hocam..
 

CenturyVB

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Ağu 2006
Mesajlar
131
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Fanlara balans yapan yerler var , fanı torna tezgahına bağlayıp balans yapıyolar ama plastik fana yaparlar mı bilemiyorum , niye yapmasınlar ama ??? bulup sormak lazım???
 

arifba

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Ağu 2006
Mesajlar
1,527
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
bende varda hiç kullanmıyorum..hemen benzin ışığını yakıyor:)
 

volkanx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Ağu 2006
Mesajlar
818
Tepki puanı
0
Puanları
0
www.volkanx.tr.cx
çok iyi oldu ,bu önerinizi bi araştırcam o zman...
 
Üst