Bosch Motronic 25 yıllık tarihi

weSti555

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Ağu 2006
Mesajlar
3,804
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Motronic nedir?
Motronic kumanda cihazı ilk bakışta, içinde elektronik aksam bulunan basit bir kutu gibi görünür. Bu kutunun görevi, hava ve yakıt beslemesini ve ateşleme işlemini elektronik olarak sürücünün isteğine uyarlamak ve optimize etmektir. Bu kumanda şekli muazzam teknik avantajlar sağlar. 25 yıl önce Motronic sistemi kullanılmaya başlanmadan önce, yanıcı karışımın oluşumunu ve bujinin ateşleme kıvılcımının tetiklenmesini mekanik bir düzenek sağlıyordu. Bu düzenek yalnız yüksek bir benzin tüketimine değil, ayrıca yüksek miktarda zararlı emisyonların da oluşmasına neden oluyordu.
Günümüzde ise Motronic sistemi çok sayıdaki sensörden gelen verilerden yararlanarak her püskürtme ve ateşleme işlemi için en iyi değerleri hesaplıyor. Bu hesaplama ve kumanda adımı dakikada 6 binden fazla defa gerçekleşiyor. Motronic'in çekirdeği, bir mikro işlemciden ve bir bellekten oluşan bir elektronik kumanda cihazıdır. Belleğe, püskürtme miktarının ve ateşleme anının belirlenmesi için gerekli verileri içeren bir çalışma programı kaydedilmiştir. Sensörler aracılığıyla mikro işlemciye her püskürtme ve ateşleme işlemi için emilecek hava miktarı, motor devri, krank mili konumu ve emilen havanın sıcaklığı ve motor sıcaklığı verileri sağlanır. Bu bilgiler sayesinde Motronic, motorda daima ideal hava-yakıt karışımı miktarının tam doğru anda ateşlenmesini garantiler.
Motronic sistemindeki aşınmaya uğrayan tek parça bujidir. Bu yüzden her Motronic sistemi, araç bileşenlerinin ömür süreleri içerisindeki eskimelerini de hesaba katacak şekilde programlanmıştır. Bu, araçların daha temiz ve daha tutumlu olmasını sağlamakla kalmaz. Motronic sayesinde ayrıca motorlar daha uzun ömürlüdür ve daha seyrek bakım gerektirirler.
Motronic'in başlangıçları
BMW, bu yeni teknolojiyi tercih eden ilk araç üreticisiydi. BMW 1979 yılında Motronic'i ilk olarak altı silindirli bir 732i modeli otomobile monte etti. Bu birçok açıdan dünyada ilkti:
  • Motor yönetimi için ilk dijital kumanda cihazı
  • Otomobildeki ilk serbestçe programlanabilir motor kumanda cihazı
  • Yakıt püskürtme ile ateşlemeyi birlikte kapsayan ilk sistem.
Motronic ile birlikte yazılımlar araçlara girmeye başladı. Böylece Motronic kendisinden sonra gelen başka modern kısmi sistemlerin de yolunu açmış oldu: örn. ASR Antipatinaj Sistemi ve ESP Elektronik Stabilite Programı.
Motronic o zamandan bu yana daha da iyileştirilmiş yakıt yakma performansı için sürekli yeni geliştirmelerle, daha da hassas kumanda imkanlarıyla ve dijital teknoloji sayesinde daha da yüksek oranda güvenilirliğiyle göz dolduruyor.
Motronic'in teknolojik üstünlüğü ayrıca daha erken dönemlerinde bile motor sporlarında da kullanılmasını sağladı. 1981'de Motronic ilk defa Formula 1 yarışlarında start aldı. İki yıl sonra ise dünya şampiyonluğunu da kazandı: Nelson Piquet'in pilotluğundaki Brabham BT52 BMW ile.
Motronic'in bugünü
Bosch 25 yıl önce ilk Motronic sistemini çıkardığında teknolojide yeni ufuklara açıldı. Günümüzde ise tüm büyük araç üreticileri tarafından kullanılan yalnızca tek bir motor yönetim sistemi vardır: Motronic. Bosch 2004 yılında günde 30.000 Motronic kumanda birimi üretmekte ve bu yıl içerisinde de 75 milyonuncu Motronic'i teslim edecek.
Otomobil sürücülerinin yanı sıra, öncelikle de doğal çevre Motronic'ten yarar sağlıyor: Bugüne kadar araçlara monte edilmiş olan tüm Motronic sistemleri bir arada, toplam 575 milyon tondan fazla egzoz dumanının havaya karışmasını önlemiş durumdadır. Bu miktar, her biri 75 ton yük taşıyan 7,5 milyon adet büyük demiryolu vagonu demektir; tüm bu vagonlar peş peşe sıralansa, dünyanın çevresinin iki katından daha uzun bir tren oluştururdu. Avrupa araçlarının ortalama yakıt tüketimi Motronic sayesinde 100 km başına 11'den 7 litreye gerilemiştir. Günümüzde Motronic sistemiyle yol alan 50 milyon civarındaki araç her yıl toplam olarak 30 milyar litreden fazla yakıt tasarrufu sağlıyorlar. Bu da her yıl 60 tane dev tanker gemi dolusu benzin demektir!
Günümüzde Motronic sisteminin içine ayrıca, araçların güvenliğini ve konforunu yükselten pek çok işlev eklenebilmekte. Sürüş hızı düzenleyicisi, vuruntu düzenlemesi, OBD araç içi arıza teşhis sistemi, azami hız sınırlayıcısı (örn. kış lastikleriyle sürüş için) ve immobilizer (elektronik motor kilidi), bunlardan bazılarıdır. Ayrıca ASR Antipatinaj Sistemi ve ESP Elektronik Stabilite Programı gibi güvenlik sistemleri de aktif sürüş güvenliğini artırmak üzere motor yönetimine müdahale edebilirler.
Böylelikle tek bir elektronik ünite, son 25 yıl içerisinde motorların ve araçların tasarımında devrim yaratmayı başardı.
Motronic'in geleceği
Motronic gelişmesinin sonuna ulaşmış olmaktan çok uzaktır. Motronic yalnızca benzin ve dizel motorlarında kullanılabilmekle kalmıyor, ayrıca gazlı, yakıt hücreli ve melez motorlarda da görev yapabiliyor. Gelecekte Motronic'in ayrıca işleyiş hatalarını otomatik olarak tanıyıp otomobil servisine iletmesi amaçlanıyor.
Bosch bunların ötesinde de, Motronic sistemi içerisinde bireysel tercihlere göre ayar imkanları sunmayı hedefliyor. Bunlar arasında, otomobil sahibinin aracını daha da fazla kişisel isteklerine uyarlama olanağı sunacak olan düzenli yazılım güncellemeleri de var.
Bu yeniliklerle Bosch, 25 yıl önce bu teknolojiyi yarattığı sıradaki hedeflerine sadık kaldığını gösterdi: gittikçe daha az zararlı gaz üreten daha tutumlu motorlar ve sürekli artan güvenlik içerisinde gittikçe daha fazla sürüş zevki.
Kaynak :

www.Bosch.com.tr

www.opelim.net

weSti555-2006
 
Üst