Neler yeni

İkinci El Bakım Rehberi -1 (İyileştirme)

tuleybihayat

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
16 Ocak 2018
Mesajlar
647
Beğeniler
257
Puanları
63
Şehir
Ankara
Ad Soyad
Yunus Emre
Araç
Astra F
Yakıt
Benzin/Lpg
Vites
Otomatik
Donanım
GLS
Model Yılı
1997
#1
Selamünaleyküm.
İkinci el yeni bir araç aldınız. Belki aldığınız araç eski ama sizin için yeni:)
Şimdi ne yapacaksınız? Ne yapacağız?



İkinci el bir araba aldığımızda geçmiş bakım ve onarımlarına dair çoğu zaman sağlıklı bilgi elde edemeyiz. Ülkemizde düzenli olarak bakım ve onarımları yetkili ya da benzer tarzda sistematik çalışan özel servislerde yapılan araç oldukça azdır. En azından ben pek karşılaşmıyorum. Çoğunlukla bakım ve onarımlar sanayide kayıt dışı bir şekilde yapılıyor. Haliyle aldığımız ikinci el yeni bir arabaya neyin ne zaman kim tarafından yapıldığını bilemiyoruz. Bilemediğimiz bu eksiklikler ansızın başımıza bir sorun açabilme riskini de beraber getiriyorlar.

Mesela:
  • Periyodik bakımları zamanında yapıldı mı?
    • Zamanı geçirilmiş bakımlar uzun vadede başka sorunlara yol açacaktır.
  • Bakımlarda günü kurtaran malzemeler mi kullanıldı yoksa motor ömrü odaklı ürünler mi?
    • Önceki sahibini öyle ya da böyle idare eden araba sizi yarı yolda bırakabilir!
  • Ürün seçimleri ve müdahale yöntemi doğru olsa bile gereken her parça değişti mi acaba?
    • Karşılaşılan çoğu arıza sistematik bir takip olmadığı için zamanında değiştirilmeyen parçalardan kaynaklanıyor.
  • Yaygın bilinen bakım malzemeleri haricindeki parçalar bozuldukça mı değişti yoksa aracın sahibi bu parçaların farkında olarak zamanında değiştirdi mi?
    • Mesela buji ya da bobin. Tekledikçe mi değişti, zamanı geldikçe mi?
  • Vs vs vs...
Şimdi ikinci el yeni bir araba aldığımız zaman önceki bakımsızlığı da dikkate alarak nasıl elden geçireceğimize bakalım. Bu noktada tavsiyem: araç alacağınız zaman bütçenizde bir iki bin liralık bir miktar ayırıp ilk ve detaylı bakımına ihtimam göstermeniz olacaktır.

HATIRLATMA: Bu yazının felsefesi fiyat/performans ölçeğinde araçtan en çok verimi alabilmek ve motorun ömrüne ömür katarak milli sermayeye katkıda bulunmaktır. Bu nazarla okumanızı rica ediyorum.


1. ÖNCELİKLE aracımızın düzgün yürüdüğünden emin olmalıyız.
  • Gerekli ise lastik kontrolleri ve rot-balans ayarı ile işe başlayabiliriz.
  • Ayrıca debriyaj (baskı-balata) ve fren sistemini (disk ve balatalar) kontrol etmeli, gerekli hallerde değiştirmeliyiz.

2. HEMEN ARKASINDAN aracımızdaki tüm sıvıları yeniliyoruz.
  • Motor yağı: Aracın damarlarındaki kan misali... Aracınıza uygun motor yağları için bir kaç farklı motor yağı üreticisinin sitesine girerek yağ seçici robotlardan faydalanabilirsiniz. (Tavsiye olarak motul, mobil1, liquimoly)
  • Şanzıman yağı: Rafta dururken bile eskiyen bir ürünün bir sistemin içinde çalışırken eskimemesi düşünülebilir mi? Şanzıman sisteminde çamurlaşmış bir yağın sunduğu performans ve verim ya da motor sağlığına yaptığı katkı yeni bir yağın sunacakları ile kıyaslanabilir mi? (Aynı şekilde yağ seçiçi robotlardan yararlanılabilir.)
    • Otomatik şanzımanlı araçlar için bu değişim muhakkak surette yapılmalıdır. İkinci el araç alınırken de bu değişimlerin zamanında yapılmış olmasına dikkat edilmelidir.
  • Fren ve direksiyon hidrolikleri: Yukarıda bahsettiğim gibi eskiyen her yağ gibi hidrolikler de eskir, performans ve verimleri düşer. Özellikle fren hidroliğinde can alıcı başka bir nokta daha var ki: frenleme sırasında yüksek ısıya maruz kalan fren hidrolik yağı bozulmaya başladıkça ve zamanla nemlendikçe çabuk kaynamaya yüz tutar, hava yapar ve ansızın fren pedalında gereken tepkiyi sağlayamayabilir. (Bkz: yağ seçiciler)
    • Normal şartlarda fren hidroliğinin ömrü en fazla iki yıldır.
  • Soğutma sıvısı: Soğutma suyu ya da antifriz demedim çünkü soğutma sisteminde her ikisinin karışımından müteşekkil bir sıvı bulunmalıdır. Elbette bunu da yeniliyoruz çünkü antifrizlerin de bir ömrü var ve bu süre sona erdiğinde sanayideki ölçümlerde hala -40 dereceyi görseniz de antifrizin içindeki soğutma sistemini korozyondan koruyan katkılar etkisini yitirmiş olacaktır. Yani soğutma sisteminizin her bir parçası paslanma riskiyle karşı karşıya gelecek.
    • Bu noktada dikkat edilmesi gereken şey: Halihazırda bulunan soğutma sıvısı pas içeriyorsa, yani sizden öncekiler gerekli hassasiyeti göstermemişlerse, yeni bir soğutma sıvısı daha önce oluşmuş korozyonları çözerek aracınızın devridaim pompası, radyatör, kalorifer peteği vb parçalarını kullanılamaz hale getirebilir ve yeni bir masrafla karşılaşabilirsiniz. Bu risk ile alakalı servisinize danışın :)

3. SIRADAKİ ADIM olarak aracımızın tüm filtrelerini de yeniliyoruz.
  • Hava filtresi: Yanma odasına yeterli ve temiz havanın alınması için olmazsa olmaz.
  • Yağ filtresi: Motorun damarlarında akan kan benzetmesine layık olan motor yağının da elbette düzgün süzülmesi lazım.
  • Polen filtresi: Klima sisteminde yer alarak doğrudan insan sağlığını etkileyen polen filtresinin karbonlu olanlarını tercih etmenizi tavsiye ederim.
  • Benzin filtresi: Enjektörlerin sağlığı ve yanma verimliliği için önemli bir elemandır.
    • Dizel araçlardaki karşılığı mazot filtresi olup benzinli araçlara göre değişimi daha büyük önem arz etmektedir. Zira düzgün süzülemeyen yakıtın enjektörleri bozması benzinliye nazaran çok daha baş ağrıtıcı olacak, çok daha büyük masraflar açacaktır.
    • LPG entegreli araçlarda ayrıca lpg filtresi yer almaktadır. Bu da sistemin yakıt süzme görevini üstlenen hem yanma hem enjektör sağlığı için önemli bir elemandır. Gaz kesici filtrenin değiştirilmesi de gerekli ve faydalıdır.
    • LPG sistemlerinde beyin olarak tabir edilen regülatör içerisindeki diyaframda zamanla yıpranma gerçekleştiğinden regülatör tamir takımı ile bakımdan geçirilmesini tavsiye ederim.

4. SONRAKİ AŞAMADA aşamada ateşleme elemanlarını elden geçiriyoruz.
  • Buji ve kabloları: Normal şartlarda bujilerin her bakımda kontrol edilmesi ve bir kaç bakımda bir yenilenmesi gerekir ki ateşleme performansı ve verimi yerinde olsun. Zamanı geçmiş bir bujiden dolayı gaz pedalında bir tepki kaybı hissedemeseniz bile, ideal şekilde gerçekleşemeyen yanma işlemi uzun vadede çeşitli sorunlara yol açacaktır. Maalesef ülkemizde araba teklemeden buji yenilemeyen çok sürücü var. Hasta olmadan sağlığına gereken önemi göstermeyenler gibi.
    • LPG entegreli araçlar için özel bujiler (örn: iridyum buji) tavsiye edilir.
  • Ateşleme bobini: Yeni araçlarda münferit olarak bulunmasa da piyasadaki pek çok araçta hala varlığını koruyan ve bujilere gereken elektrik enerjisini sağlamakla görevli olan bu parça da ölçülüp gerek görülmesi halinde değiştirilmelidir.
  • Enjektörler: Gerek LPG gerek benzin gerekse dizel enjektörlerine bakım, temizlik ve ayar yapılması önerilir.

5. SON adımda hava emiş elemanların temizliği ve genel kontrolleri yapıyoruz.
  • Gaz kelebeği, rölanti valfi, emme manifoldu, egr ve map-maf sensörleri temizliği: Aracın solunum sistemi mesabesindeki parçalarda zamanla oluşan kurum aracın hava akışını olumsuz yönde etkilediği gibi, temizlenmesi hem performansı artıracak hem de ilerleyen zamanlarda oluşabilecek muhtemel ateşleme sorunlarını önleyecektir.
  • Aracımızın markasına münhasır yetkili ya da özel servislerde orijinal diyagnostik cihazlarıyla beyne bağlanarak tüm parametrelerin detaylı kontrol edilmesinin ardından, artık tüm bakım-onarım ve kontrollerinden emin bir şekilde kullanmaya başlayabiliriz.

SONUÇ OLARAK bu yazıda belirtilenleri yaptığınız takdirde biraz masraf etmekle beraber uzun vadede aracınızı daha verimli kullanacaksınız. Bununla da kalmayacak herhangi bir arıza durumunda aracın bakım-onarım geçmişini biliyor olacak ve sorunun daha kolay tespit ve teşhis edilmesini sağlayacaksınız.

NOT 1: Karbon temizliği, motor içi, soğutma sistemi ve şanzıman sistemi temizliği gibi özel kimyasallarla yapılan temizlikler de elbette tavsiye edilebilir fakat 10 yılı ya da 100.000 km'yi geçen araçlarda işin ehline sorularak ve riskler dikkate alınarak yapılmalıdır.

NOT 2: Triger kayışı, devridaim pompası, marş ve şarj sistemi ve son olarak da v kayışı da kontrol edilerek, gerekli hallerde değiştirilmelidir.

Bu yazının gelişmesi için eleştiri, öneri, soru ve yorumlarınızla katkıda bulunmanızı istirham ediyorum.

Zamanı geçirilmiş ve kalitesiz yağ değişimi
sonucunda karterin hali.
karter.jpg

3-5 kuruş ucuza mal edilen
yağ filtresinin son hali.
yagfiltresi.jpg

Temizlik görmemiş emme manifoldunun son hali.
manifold.jpg
 
Son düzenleme:
Katılım
23 Kas 2017
Mesajlar
497
Beğeniler
306
Puanları
63
Yaş
33
Şehir
İstanbul
Ad Soyad
Murat gülcan
Araç
Opel astra j
Yakıt
Dizel
Vites
Manuel
Donanım
Sport
Model Yılı
2015
#2
Hocam baştan sona kadar okudum elinize yüreğinize sağlık çok faydalı bilgiler teşekkürler
 

Berkin

VIP Üye
Katılım
13 Nis 2017
Mesajlar
155
Beğeniler
56
Puanları
28
Yaş
33
Şehir
İstanbul
Araç
Opel Astra
Yakıt
Benzin
Vites
Otomatik
Donanım
Spor
Model Yılı
2014
#3
Tam aradığım yazı. Elinize sağlık
 

tuleybihayat

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
16 Ocak 2018
Mesajlar
647
Beğeniler
257
Puanları
63
Şehir
Ankara
Ad Soyad
Yunus Emre
Araç
Astra F
Yakıt
Benzin/Lpg
Vites
Otomatik
Donanım
GLS
Model Yılı
1997
#4
Eleştiri, öneri, soru ve yorumlarınizla katkıda bulunmanızı rica ederim

D5503 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Katılım
3 Kas 2017
Mesajlar
1,011
Beğeniler
487
Puanları
83
Yaş
43
Şehir
İstanbul
Ad Soyad
Cemil ŞEN
Araç
Opel Astra J 1.3 CDTI
Yakıt
Dizel
Vites
Manuel
Donanım
Edition
Model Yılı
2012
#5
Şöyle hızlıca bir gözden geçirdim iyi olmuş...Benzin mazot gaz fltresi yerine,Yakıt filtresi yazarsan diğerleri yer kaplamazdı :)

Şöyle birşey de var..Nekadar kurcalarsan okadar .oku çıkıyor :)..Bazen diyorum görmedim duymadım bilmiyorumumu oynamak gerekir.. :)..Araca binince ses kasmaktan bazen zevk alamıyoruz..Kendi adıma konuşıyım :))..
 

tuleybihayat

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
16 Ocak 2018
Mesajlar
647
Beğeniler
257
Puanları
63
Şehir
Ankara
Ad Soyad
Yunus Emre
Araç
Astra F
Yakıt
Benzin/Lpg
Vites
Otomatik
Donanım
GLS
Model Yılı
1997
#6
Şöyle hızlıca bir gözden geçirdim iyi olmuş...Benzin mazot gaz fltresi yerine,Yakıt filtresi yazarsan diğerleri yer kaplamazdı :)
Sonrakilerde dikkat edicem teşekkürler

D5503 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Katılım
3 Kas 2017
Mesajlar
1,011
Beğeniler
487
Puanları
83
Yaş
43
Şehir
İstanbul
Ad Soyad
Cemil ŞEN
Araç
Opel Astra J 1.3 CDTI
Yakıt
Dizel
Vites
Manuel
Donanım
Edition
Model Yılı
2012
#7
Ek olarak biraz dışınada bakmak lazım..Mesela boya korumada yapılabilir...En azından kaput için..:)
 

tuleybihayat

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
16 Ocak 2018
Mesajlar
647
Beğeniler
257
Puanları
63
Şehir
Ankara
Ad Soyad
Yunus Emre
Araç
Astra F
Yakıt
Benzin/Lpg
Vites
Otomatik
Donanım
GLS
Model Yılı
1997
#8
Ek olarak biraz dışınada bakmak lazım..Mesela boya korumada yapılabilir...En azından kaput için..:)
O işlerden anlamıyorum işte
Onu da bileni yazsın

D5503 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

mskirca

VIP Üye
Katılım
30 Tem 2017
Mesajlar
327
Beğeniler
300
Puanları
63
Yaş
33
Şehir
İstanbul
Ad Soyad
Mehmet Sümmani KIRCA
Araç
Opel Astra J
Yakıt
Dizel
Vites
Manuel
Donanım
Sport
Model Yılı
2012
#9
Hocam elinize sağlık, çok gerekli ve faydalı bir yazı olmuş :)
 

omeroz

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
2 Ocak 2018
Mesajlar
388
Beğeniler
197
Puanları
43
Yaş
35
Şehir
Adana
Araç
Astra j 1.6 cdti
Yakıt
Dizel
Vites
Otomatik
Donanım
Edition+
Model Yılı
2016
#10
O işlerden anlamıyorum işte
Onu da bileni yazsın

D5503 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Onu bilen var mı ki? Yapanlar bile bihaber:)
Bu arada elinize sağlık. Çıktı alıp torpidoya koymak lazım. Ustanın yanında aklımıza gelmeyebiliyor tüm detaylar...
 

tuleybihayat

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
16 Ocak 2018
Mesajlar
647
Beğeniler
257
Puanları
63
Şehir
Ankara
Ad Soyad
Yunus Emre
Araç
Astra F
Yakıt
Benzin/Lpg
Vites
Otomatik
Donanım
GLS
Model Yılı
1997
#11
Onu bilen var mı ki? Yapanlar bile bihaber:)
Bu arada elinize sağlık. Çıktı alıp torpidoya koymak lazım. Ustanın yanında aklımıza gelmeyebiliyor tüm detaylar...
Çizelge tarzı bi doküman da hazırlıyorum bir yandan. Eksik olanlar varsa yazıda söyleyiniz
 

omeroz

Kayıtlı Kullanıcı
Katılım
2 Ocak 2018
Mesajlar
388
Beğeniler
197
Puanları
43
Yaş
35
Şehir
Adana
Araç
Astra j 1.6 cdti
Yakıt
Dizel
Vites
Otomatik
Donanım
Edition+
Model Yılı
2016
#12
Mesela benzinli, lpg'li ya da dizel bir araçta 0'dan 500.000km'ye kadar km'ye göre veya yıla göre periyodik olarak yapılacak işlemlerin gösterildiği bir tablo çok kullanışlı olabilir. Hatırlarsanız vw için bir tablo paylaşmıştım, Screenshot_20180329-150259.png o tabloya yazınızdaki bilgiler eklenerek çok daha detaylandırlmış bir bakım tablosu elde edilebilir.
 
Üst