Benzinli-Dizel farkı ve Dizel sistemler

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Daha önce birkaç konuda lafı geçmişken aklıma geldi, tüm sorularımıza yanıt olabileğini düşünerek böyle bir yazı düşündüm.
Öncelikle dizel motorlar hakkında önceki yazımı buraya yapıştırıyorum.

her ne kadar harfler değişsede dizel sistemler genel olarak 3 ayrılabilir.

ilk sistem düz pompalı püskürtme sistemi. bu sistemde mazot tek bir pompadan yaklaşık 300 bar basınçla püskürtülüyor. turbo ile beslendiğinde daha verimli hale gelen sistemin en önemli dezavantajı yakıtın tamamını yakamamasıdır. özellikle üst devirlerde dahada belirgenleşen bu olay egzostdan kara duman atmasıyla bilinir.

ikinci sistemimiz common rail diye bilinen ortak hat yüksek basınçlı püskürtme sistemi.
müsadenizle bu sistemin hikayesini anlatayım. sistem fiat tarafından batmaya yakınken bulunmuş bir sistemdir. ancak geliştirme için para bulamamış ve sistemi bosch a satarak bir süre daha ayakta kalabilmiştir.sistem satılsada kendi araçlarına sistemi koymak için bosch a para ödememesi GM i fiat a ortak yapmış ve sistemi "2.nesil common rail" sistemini icat ederek hem fiat araçlarında hem GM araçlarında patent hakkı vermeden kullanmışlardır.
multijet motorlar bu 2.nesildendir. 1.nesildeki püskürtme zamanını 5 e bölmüşler, aradaki 4 boşluk kadar ekonomi sağlamışlar aynı zamanda %20 ye yakın performans artışı elde etmişlerdir.
gelelim sisteme. bu sistem yine pompa ile çalışmaktadır fakat pompa bu sefer yakıtı 1350-1850 bar (marka bazında değişebilir) basınçla bir boruda muhafaza eder ve zamanı gelen çok daha ince delikli özel enjektörlerin açılarak püskürtmesinden oluşur. bunun faydası yakıtın eski sistemde damlacık olarak püskürmesinden oluşan, damlacıkların sadece dışı yanması ve içi yanmaması durumunu tamamen ortadan kaldırarak MAZOTUN BUHAR GİBİ ATOMİZE OLMUŞ BİR ŞEKİLDE PÜSKÜRMESİNİ sağlamaktadır. buda daha iyi bir yanma ve daha fazla verim demektir.
2.nesilde bu püskürme zamanı 5 e bölünmüş ekonomi sağlanırken 1.püskürtme yanma başlangıcında ateşleyici, 2-3-4. püskürtmeler ana yanma ve 5.püskürtme yanma biterken son ateşleme diye tabir edeceğim patlama anını dahada uzamasını sağlayan bir şekilde çalışır. bu yüzden fiat reklamlarındaki yüzyılın icadı lafını ben doğru buluyordum.

3.sistemimiz common rail ile aynı prensipde çalışan fakat basınç borusu/ortak hat yerine silindir başı pompa kullanılan, pompaları enjektörün hemen arkasında bulunan bir sistemdir. yine yüksek basınçla püskürtme yapan bu sistem maliyeti yüksek olmasına rağmen herhangi bir pompa arızalandığında diğerlerinin çalışmasından dolayı genelde büyük araçlarda tercih edilir.
bu sistemin hikayesini tam bilmesemde vw nin patent ödememek için ürettiği common railin alternatifi şeklinde duymuşluğum vardır.

bu arada bir bilgi HİÇBİR SIVI 2000 bardan FAZLA SIKIŞTIRILAMAZ.

Bilgiler fiat ve mercedes de çalışırken aldığım eğitimlerinden derlemedir. yanlışım varsa hocaların yalancısıyım.

Gelelim motorların ömürlerine.
eskiden dizel motorlar malzeme kalitesi nedeniyle 100binlik motor ömürleri ile tanınıyorlardı. Sonra malzeme kalitesinin artmasıyla bu km zamanla 1milyon km ye ulaşmıştır. Aynı şekilde benzinlilerde 1milyon km yapar hale gelmişlerdir.
Bir motorun ömrünü ve sıhhatini belirleyen etkenler şöyledir;
1. Malzeme kalitesi : zamanla çok ileri noktaya gelmişsede üreticiler yedek parça satışındaki etkisi nedeniyle orta düzeyde kullanmayı yeğlemişlerdir.
2. Yakıt kalitesi : kullanılan yakıtın temizliği ve kalitesi arttıkca motorun ömrüde artar. Ülkemiz maalesef bu konuda biraz geride. 2005 araştırmasına göre avrupadan 6 kat fazla kükürtlü olan yakıtlarımız giderek iyileşme göstersede, düşük kükürtlü üretimin maliyet oluşturması nedeniyle halen kanunların belirlediği sınırlarda tutulmakda ve kükürt oranı diğer ülkelere göre yükseklik göstermektedir.
peki nedir bu kükürt, yanma odasındaki kurumları oluşturan maddedir. Bu kurumlar yağlama esnasında temizlenir ama yağı kirleterek, yağ değiştirme kilometresini düşürürlerken aşınmayada sebep olurlar. (2003 yılında mercedes axorların orijinal yağ değişim km.si 100bindir avrupada.ancak türkiyede bu 30bin km ye indirilmiştir.)
3. Yağ kalitesi : bu konuyu reklamlarda bildiğimiz için kısaca şöyle söyleyim, iyi yağ daha iyi kayganlık sağlarken aşınmaları minimumda tutar, kurumları daha iyi temizler, sıcak havada yada soğuk havada işini aynı kalitede yapabilir.
4. Filtrelerin kalitesi : yağdaki kurumları iyi süzen, havadaki tozları daha iyi süzen, yakıtdaki pislikleri daha iyi süzen bir filtre sadece ömüre değil aracın sağlıklı çalışması içinde gerekli.
5. Kullanımın kalitesi : o artık sizin malınız istediğinizi yapmakda özgürsünüz. Peki her yaptığınızın bir bedeli olduğunu düşündünüzmü. Canını çıkartmassanız sportmenliği oda sever.

Buraya kadar herşeyin kalitelisinin iyi olduğunu anladık ama ya bunların maliyeti? Kaliteli yakıt farkı, yağ ve filtrelerin farkı? Ülkemizde ortalama araç kullanma süreleri 4-5 yıldır. Bu sürede kaç km yapabiliriz. Yine ortalamaya vurduğumuzda 150bin km gibi bir rakam ortaya çıkıyor. (2006-2007 yıllarında yapılan bu araştırmalar. ) peki biz bu sürede tahminen ne kadar harcadık? Sadece kaliteye 5 yılda ve 150bin km verdiğimiz fark (hesaplamalara girmeden) ortalama 3-4bin tl dir. Peki bizim 150bin km.de sorunsuz motorumuz yada boşverin, hafif üfleyen bir motorumuz olsun. Sizce kaça yaptırırız? Garantisininde bittiğini düşünerek sanayide benzinli araçları tam motor 2-3bin den dizel araçları 3-6bin tl.den yaptırabiliriz. Ülkemizin hayat şartlarınıda göz önüne alırsak buna pek uyulmadığından ülkemizde araçlar düşük km.lerde ömürleri bitiyor bu yüzden yüksek km.li araçlar pek rağbet görmüyor.

Bu arada unuttuğum birkaç konuya değineyim, turbo motor ömrünü kısaltır ancak “aynı kullanımda” daha verimli olduğundan yakıt ekonomisi sağlar.

Eskiden 1,6 hacmindeki benzinli bir motordan 60-70hp güç alınıyordu. Şuanda ortalama 120 hp ye çıktı, peki en çok kaç alabiliriz, tahminen 250 çıkabilir (palio super 1600 aşırı beslemesiz 215 hp veriyordu) ama bir motordan ne kadar beygir çıkartırsak o kadar ömrünü azaltırız. (bu hp yüklemeleri bizim modifiyede kullandığımız özel parçalarla oluyor)

Birde en çok karşılaşılan problem olan benzinlimi dizelmi konusuna değinmek istiyorum.
Artık teknoloji o kadar ilerlediki dizeller verimde benzinlileri geçtiler, aranızda mercedes 400cdi süren varsa V12 600 lerin yüzüne bile bakılmayacağını biliyordur. Hele sizi koltuğa yapıştıran o ivmelenmeyi hissetmek bambaşkadır.
Madem aynı oldular hatta dizel geçti, neden benzinli? Dizeli ekonomisi için aldık ama ya benzinliyi? 2 cevap olabilir, 1 alırken dizelden ucuz (ortalama 3 milyar) 2 bakımları ucuz.

Şimdi vereceğim örneği size o zaman çalıştığım hyundaiden vereceğim. 2006 yılında sıfır getz benzinli-dizel farkı 2500 tl. şuanda 2006 getz benzinli-dizel farkı 2.el piyasasında 2000 tl.
Alırken 2500 zarar ettik ama satarken büyük kısmını geri aldık. Hatta dizelin çabuk satılması avantajıda var. Aradaki fark 500 ama biz bunu ortalama için 1000 yapalım. 3 yıl içinde 45bin km yaptık (az km yapıyoruz) bu kadar km.nin yakıt farkı km başına 5 kuruşdan (ki daha fazla fark ama ben ortalama olsun diye bunu aldım) 2.250 tl eder. 3 yılın bakım farkı 3 bakım gördüysek bakım başı 100 tl olarak hesaplasak 300 tl onuda 500 tl diyelim. Dezavantajımız 1500 tl iken avantajımız 2.250 tl.

Bu fark daha üst segmenlerde birbiriyle aynı olucaktır hatta benzinli avantajlı duruma geçecektir, ama o zamanda üst segmentlerde dizelin tercih edilme avantajı öne çıkacaktır, hatta segment büyüdükce 2.eldeki benzinli dizel farkı açılmaktadır.


Gelelim LPG ye. Bu konuda kesin fikirli arkadaşlar olduğunu bilsemde bu konuda teknik bilgi ile şahsi düşüncelerimi ekleyerek yazacağım.
Aracım lpgli, uzun zamandırda eski amerikan araçlarımda da lpg kullanmaktayım. Km de daha az yaksada performans olarak teknik bilgi azlığından tam yakalayamadık. Lpg nin oktanı 120 dir. Bizim araçlarımız daha yakın zamanda 100 oktanı gördüki, yapılırlarken genel olarak 97-98 oktana uyumludurlar. Araçlarımızı lpgde kullanmak, süper benzin kullanmamız gereken araca normal benzin koyulmasından kat kat verimsizlik yaratıyor. Yüksek oktan daha yüksek sıkıştırma oranı ister ve ben bu yüzden motorumun kapağını taşlatıp, sıkıştırmayı arttırmayı denesemde istenen değeri maalesef yakalayamadım. Yakalasam ne olurdu? Lpgden tam verim alırdım (bazı avans gibi değerleride ayarlayarak) üstelik “gazı açarak” benzinden daha performanslı hale getirebilirdim, üstelik daha ekonomik bir şekilde. Ancak motorlarımız maalesef benzine göre yapılıyor ve biz lpgden tam verim alamıyoruz.
Benim için lpg dizel gibi alternatif bir yakıttır. Lpg ye karşı olan kişileri saygıyla karşılarım ama dizele binmelerine anlam veremem.

Sabrınız için sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum, bazı konuların benim şahsi fikrim olduğunuda belirterek saygı göstereceğinizi umuyorum. Hatalarım olduysa affola, hatta beraber düzeltmek için yardımlarınızıda bekliyorum.
Yakında ekonomik sürüşle ilgili bir yazı daha hazırlayacağım.
Saygılarımla,
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
birşey değil arkadaşlar ama pek rağbet görmedi heralde yazım. sadece 2 kişimi. Mercedes-benz ekonomik sürüş tekniklerinide istiyorsanız daha çok ilgi bekliyorum.
 

athlon2800

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Şub 2009
Mesajlar
386
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
63
Siteyi ziyaret et
Yazınız harikaydı, bir solukta okudum.
Ama keşke 3 yıl önce arabamı sıfır alırken okusaydım.
 

sarsugh

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Nis 2008
Mesajlar
344
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ellerinize sağlık bilgiler paylaştıkça çoğalır emeğinize sağlık
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Eyvallah arkadaşlar yardımı olduysa ne mutlu bana.
 

ErSN 39

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Mar 2009
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
gayet bilgilendirici! ekonomik sürüş tekniklerinii bekliyoruzz amaaa mercedes-benz deill OPEL ;) :)
 

Al Paciona

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Kas 2008
Mesajlar
2,719
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Açıklamalar çok güzeldi teşekkürler, benim aracımdada lpg var.sizin anlattıklarınızdan yola çıkarsak motorlar lpg ye daha uyumlu hale getirilse dahada ekonomik ve verimli olur, fakat şuanki şartlarda lpgli araçlarda performans kaybı ve amortisman giderlerinin artması dizel bir aracın ekonomisi ile kafa kafaya getiriyor.

örneğin; lpg li araç daha fazla yağ yaktırıyor, daha kısa sürede yağ değiştirmek zorunda kalıyoruz, hava filtresine daha çok dikkat etmemiz hatta onuda daha kısa sürede değiştirmemiz gerekiyor, benzinli yada dizel bir araç buji kablosunu hiç dert etmezken lpg li araçta nerdeyse yılda 1 kez kablo ve buji değiştirmek zorunda kalıyoruz üstelik bobin arızası yapma ihtimalide cabası, yaz aylarında klimayı açmak dert oluyor özellikle şehir içinde trafikteyseniz stop etmeniz içten bile değil.

uzun lafın kısası getireceği ekstra sıkıntılarla birlikte (sosyal yaşamdan soyutlaması gibi örneğin; kapalı otoparklara alınmamak) bence bazen dizel bir araçtan daha pahalıya geliyormuş hissi uyandırıyor.yada direk benzinde kullansak uzun vadede daha ekonomikmiş gibi duruyor.

tabi bu söylediğim değerler yılda 15 bin km yi geçmeyen standart aile tipi bir binici iiçin geçerli.mesafe uzadıkca ve süre kısaldıkca durum değişebilir.

herkese iyi forumlar.
 
Üst