Hararet

kurt.ibrahim

Kayıtlı Kullanıcı
35-İzmir
Katılım
12 Ara 2006
Mesajlar
2,775
Tepki puanı
5
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Soğutma Sistemi - Motorun Hararet Yapması

Motor niçin hararet yapar?
Motorun hararet yapması sorunu, soğutma sistemindeki arızalardan kaynaklanır. Soğutma sistemi, ideal motor sıcaklık değerlerini sağlamak için motor soğukken motoru ısıtma, sıcakken de motordaki fazla sıcaklığı almak üzere soğutma işlemini yerine getiren sistemdir. Bu sistemin görevini yerini getirmesini engelleyen pek çok faktör vardır: Soğutma sıvısının azalması, radyatör peteklerinin kireçten veya dış pislikten dolayı tıkanması, termostatın veya fanın bozulması, fan müşirinin arızalanması, motor bloğu üzerindeki su tıpasının delinmesi, vantilatör kayışında ve devirdaim pompasındaki sorunlar.
Su kaynatma nedir?
Soğutma sıvısının eksikliğinden dolayı yeteri kadar soğuyamayan motor aşırı ısınarak hararet yapar ve su kaynatır. Motorun su kaynatması, motor soğutma sıvısının azaldığını gösterir. Soğutma sıvısının azalması, buharlaşma ya da sızıntıdan olabileceği gibi motorun soğutma sıvısının tüketmesi de söz konusu olabilir. Soğutma sıvısının azalmasının başlıca nedenleri arasında sıvı iletim borularındaki çatlamaları, hortumların eklem yerlerindeki kelepçelerden ve devirdaim pompasından sızıntıları sayabiliriz. Radyatör hortumları ve radyatör kapağı da sızıntıların sık görüldüğü bölgelerdir. Motorun soğutma sıvısını tüketmesi ise bozuk bir ana conta ya da motor bloğundaki bir çatlaktan veya silindir kapağı contasının yanmasından meydana gelebilir.
Araçlar neden özellikle yaz aylarında su kaynatır?
Soğutma sisteminde arıza olan araçlar yaz-kış su kaynatır. Ancak su kaynatma sorununun yaz aylarında kış aylarına oranla daha sık yaşandığı da bir gerçek. Bunun sebebi, yazın sıcakların etkisiyle artan buharlaşma. Yazın soğutma sıvısı buharlaşarak, azalır ve motor su kaynatmasına neden olur. Yaz aylarında yüksek sıcaklıklarla birlikte ısınan hava, radyatördeki sıvının soğumasını sağlamakta yetersiz kalmaya başlar. Sıkışık trafik ve "dur-kalk"larla birlikte radyatöre hava alımı azalır ve motor sıcaklığı yükselmeye başlar. Bu sırada soğutma işlemini yerine getirmek için fan daha fazla çalışarak radyatörde bulunan sıvıyı soğutmaya çalışır. Aracınızdaki soğutma sıvısının seviyesinde bir eksiklik ya da daha başka bir problem yoksa soğutma sistemi görevini aynen yerine getirmeye devam eder. Aksi takdirde ise, motorun su kaynatması kaçınılmazdır.
Motor hararet yaptığında ya da su kaynattığında ne yapılması gerekir?
Aracınızın hararet göstergesinde ibre, kırmızı ya da "hot" olarak gösterilen bölgeye yaklaşıyorsa, derhal klimayı kapatmalısınız. Klima çalışırken motora giden havayı ısıtır. Bu nedenle klimanın kapatılması motorun soğumasına yardımcı olur. İbre ilerlemeye devam ediyorsa veya kaputunun üstünde su buharı görürseniz, aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız. Kaputu açarak, motorun soğumasına yardımcı olabilirsiniz. Motor soğutma sıvısı seviyesi kontrol edilmeli eğer eksikse tamamlanmalıdır. Sıvı tamamlama işlemi mutlaka motor soğuduktan sonra yapılmalı. Motor sıcakken yapılacak bir sıvı eklemesi basınçlı sudan ve buhardan oluşabilecek yaralanmalara neden olabileceği gibi, sıcak bir motora yapılacak sıvı eklemesi motor bloğunda çatlamaya kadar varan kalıcı zararlar oluşturabilir. Ancak böyle bir sorunla karşılaştığınızda herhangi bir müdahalede bulunmadan önce firmanızın yol yardım ya da acil servis telefonlarını aramanızı öneririz. Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise motor soğuduktan sonra en yakın servise ulaşılıncaya kadar düşük devirde ve hızda gitmelisiniz.
Hararete rağmen yola devam etmek sakıncalı mıdır?
Hararet yapan bir motor eğer aynı şartlarda kullanılmaya devam edilirse avans vuruntusu yapmaya başlar.Avans vuruntusu, soğutma sisteminin çalışmadığını gösterir. Buna rağmen hâlâ yola devam edilmeye çalışıldığında ise motor kilitlenmesine yani piston sıkışmalarına neden olunabilir. Avans vuruntusunu duymaya başladığınızda yapmanız gereken, otomobili durdurup, teknik servisle irtibata geçerek profesyonel bir yardım almak.
Soğutma sistemini ilk günkü performansında tutabilmek için kullanıcıların nelere dikkat etmesi gerekir?
Aracınızın soğutma sisteminin ilk günkü performansını koruyabilmesi için soğutma sıvısının düzeyi, hortum ve borularda çatlak olup olmadığı devamlı kontrol edilmeli. Radyatör hortumlarının üzerindeki çatlakları çıplak gözle görmek zor olduğu için radyatör hortumlarını elle kontrol etmelerini tavsiye ederim. Hortumlar aşırı yumuşak ya da aşırı sertse aracınızı derhal bir yetkili servise götürmelisiniz. Hortum kelepçelerinde ve eklem yerlerinde oluşan pas veya beyaz lekelere de dikkat etmekte fayda var. Çünkü bu bölgelerdeki sorunlar sistemde sızıntı olduğuna işaret eder.
Soğutma sisteminin bakımı hangi sıklıkla yapılmalıdır?
Soğutma sistemi her bakım periyodunda mutlaka kontrol edilmelidir. Soğutma sistemindeki antifriz aynı zamanda pas önleyici özelliğe sahip olduğundan soğutma sistemindeki antifriz yaz ve kış kullanılmalıdır. Antifriz içerisindeki korozyon (pas) önleyici katkı maddeleri zamanla etkilerini kaybeder. Bu nedenle soğutma sistemindeki antifriz mavi antifriz ise 6 yılda, turuncu antifriz ise 10 yılda bir değiştirilmelidir. Antifriz değişimi esnasında kullanılan suyun "saf su" olmasına özellikle dikkat edilmeli.
"Daha fazla antifriz, daha iyi soğutma sağlar" yargısı doğru mudur?
Kesinlikle hayır. Antifriz, motor soğutma suyunun normalde izin vermeyeceği sıcaklık derecelerinde motorun güvenle çalışabilmesi için motor soğutma suyuna eklenen, suyun kaynama noktasını yükselten, donma noktasını ise düşüren kimyasal bir katkıdır. Normalde aracın bulunduğu bölgenin iklim ve coğrafi şartlarına bağlı olarak; yüzde 20 ila yüzde 60 arasında değişen oranlarda motor soğutma suyuna eklenir. Bu oranın üzerine çıkılması, suyun soğutma kabiliyetini düşürür ve kayıplara neden olur.
Kaç tip soğutma sistemi vardır?
Motorlarda hava soğutmalı ve sıvı soğutmalı olmak üzere iki farklı sistem kullanılır. Hava soğutmalı motorlarda ısınan motor hava ve soğutma yağı tarafından soğutulur. Sıvı soğutmalı motorlarda ise, soğutma işlemi motorun içindeki kanallarda dolaşan sıvı (su, antifiriz karışımı) tarafından sağlanır. Günümüzün modern motorlarında hava soğutmalı sistemler sıkışık trafik ortamlarında yetersiz kaldığı için artık yerini daha modern bir sistem olan su soğutmalı sistemlere bıraktı.
 

aquin

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Kas 2006
Mesajlar
692
Tepki puanı
0
Puanları
16
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
saolasın
 

Bahadır

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Ara 2006
Mesajlar
497
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
sağoş kardesim
 

smoki66

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Nis 2008
Mesajlar
18
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
57
Siteyi ziyaret et
Casaron Ve Katki Maddelerinden Farki

Sevgili Arkadaşlarım, yağlamanın temel ilkesi sürtünme zararlarını azaltmaktır. Diğer ilkeler kullanım yerine göre farklı güçlendirmeler olup bunlar yağ üreticileri tarafından farklı ingredientlerle (karışımlardaki içeriklerle) sağlanır.

Sürtünme zararları; (a) Aşınma , (b) Yataklanmalarda ısınma ve elektriklenme olarak ayrılabilir.

Sürtünmenin aşınma zararları metal yüzeyleri kuru yağlanır hale getirerek azaltılabilir. Bu maksatla yüzey sıvayıcı yağ katkıları tavsiye edilir. Ancak bunların, başlangıçta biraz faydalı olmalarına karşın uzun vadede ilk faydalarının çok üstünde zararlı oldukları bilinir.

Sürtünmenin ısınma ve elektriklenme zararları, bilhassa sıvı yağlarda, dizaynerlerin hesapladığı yağlama klerensleri daraldıkça artar. Çünkü; dizaynerlere göre yağlama klerensinden geçebilecek yağ debisi azalıp yağlamanın soğutma kabiliyeti zayıflar.

Yüzey sıvayıcı yağ katkılarının sıvaları, klerensleri uzun vadede daralttığı zaman yağlamadan beklenen ikinci ilkeyi yani ısıyı homojen yayma ve soğutma ilkesini çok zayıflatacakları için uzun vadede çok zararlı olurlar.

Metal yüzeyler; dizaynerlerin yağlama klerenslerini, uzun vadede de daraltmayacak kalınlıkta, sürtünme katsayısı olabildiğince düşük nanometrik kalınlık düzeyindeki maddelerle kaplanarak kuru yağlanır hale getirilebilirse işte o zaman sürtünme zararları entegre olarak azaltılıp istenen sonuç alınabilir.

Metal yüzeyleri mikronun dahi binde biri civarı kalınlıkta adeta elmas molekülleri ile kaplayan Casaron’un dönüştüğü “EPC” ler elektropolar olup kaplama kalınlıkları uzun vadede de artamayıp uzun vadede zararlı olmak bir yana faydaları artarak devam eder. Çünkü adeta elmas olan EPC lerle kaplı metal yüzeyde sürtünme katsayısı yani μ ≤ 0,01 olduğu “British Internal Combustion Engines Research Institute” (B.I.C.E.R.I.) tarafından tesbit edilmiştir.

Bilindiği üzere “Nanometre” mikronun binde biridir. “Nanoteknoloji” 1900 lü yılların sonlarına doğru gündeme gelmiş bir konu olup makine işletmeciliğinde sürtünme zararlarını entegre olarak azaltabilmek için nanoteknolojik araştırmalar hızla devam etmektedir. Sürtünmeyi adeta sıfırlamak için nanometrik boyutta maddeler bulunmaya çalışılmakta ise de henüz uzun vadede de artamayan nanometrik kalınlık için elektropolar zerreler bulunamamıştır. Fakat, Casaron hariç! İngiliz bilim adamlarının buluşu olan Casaron’un asıl iddiası budur.

Casaron’un asıl adı “Abratech HyTech Formula X-1 HyPerform Surface Change Lubricant Tratement System” olup dünyada “FX-1” , “Micro-U” , “Methol FX1” , “AbraOil FX1” , “DL100” v.s. olup Türkiye’deki adı “Casaron” dur.
Bütün motor ve makinelerde sürtünme ve iç kirlenme zararlarına karşı bir “temizlik ilacı” niteliği taşır. Çevre dostudur. Bu bir katkı malzemesi değildir. Bütün katkı malzemelerinin motorlara zararı vardır. Bu konuda detaylı bilgi isterseniz lütfen döküman talebinde bulununuz, size bu bilgileri sağlamaktan mutluluk duyarız. Casaron, bir “motor temizlik ilacı” olarak değerlendirilmelidir.

Motor ısısı 50 dereceye ulaşınca, hidrojen molekülü buharlaşır, ortamda karbon molekülleri kalır. Isınma sonucunda bu karbon molekülleri elektropolar karbona (EPC`ye) dönüşür. EPC ler elektropolar yani aynı tek kutuplu, birbirini şiddetle iten, metallerle ise zıt kutuplu mıknatıslı moleküllerdir. Bulundukları ortamda aynı elektrik yükünü taşıdıkları için birbirlerini iter, metalle ters kutuplu oldukları için de metale kenetlenirler. Metal yüzeyde kirlenme söz konusu ise kenetlenemez, önce kirliliği temizler, yüzey tamamen temizlendikten sonra da tek sıra halinde metalin yüzeyine kenetlenirler. EPC ler aynı kutuplu oldukları için üzerine ikinci bir sıra dizilemezler. Bir karbon molekülünün çapı yaklaşık 1/12.000 mikrondur. Metal yüzeyi kaplayan filmin kalınlığı da bu miktardır, yani adeta sıfır kalınlık! Elmas saf karbon moleküllerinden oluşur ve doğada bilinen en kaygan maddedir (sert maddelerin kesiminde elmas bıçaklar kullanılır). Dolayısı ile metal yüzeyi kaplayan sıfıra yakın kalınlıkta film aynı zamanda doğadaki en kaygan maddedir, sürtünmeyi adeta sıfırlar. EPC ler içinde bulunduğu yağ – gres - yakıt ve suyun fiziksel ve kimyasal özelliklerini asla değiştirmez. Casaron’un tüm faydalarının sebebi, dönüştüğü EPC lerin etkinlikleridir.

ELEKTROPOLAR CARBONLAR (EPC)’ ler;

1- Metal yüzeylere (mesela motorlarda yanma odası yüzeylerine) yapışmış kurum v.s. karbon kirliliklerini temizler.

2- Temiz metal yüzeyler; ileride uzun çalışma sürecinde de artması mümkün olmayan, 1 mikronun 12.000 de biri civarı yani adeta “Sıfır” kalınlıkta adeta elmas molekülleri ile kaplı hale gelir.

3- EPC’ ler kapladığı metal yüzeyleri çok kaygan yani adeta “0“ (sıfır) sürtünmeli hale getirir.

4- Sürtünmenin sebep olduğu ısınmayı ve sürtünmeyi yenmek için gerekli enerji sarfiyatını azaltır. İçten yanmalı motorlarda hem azalttığı iç sürtünmelerle mekanik verimi, hem de yanma odası kurum temizliği ile yanma verimini yükseltip motorun gücünü arttırıp, yakıt tasarrufu sağlar. Dişli kutularında azalttığı iç sürtünmelerle mekanik, yani güç aktarma verimini yükseltip, enerji tasarrufu sağlar. Uygulandığı her yerde, sürtünmeyi azalttığı için mutlak enerji tasarrufu olur.

5- Metal yüzeyleri kuru yağlanır hale getiren EPC’ ler, yağ filmi yırtılma ömrünü uzatır, metalin metale temasında aşınmayı önler.

6- EPC’ ler kapladığı metal yüzeyleri alev kavurmasından korur.

7- Ortam ısındıkça tüm yağlayıcıların aşınmaya karşı koruması zayıflar. EPC ler metale yapışmayıp kenetlendiği için ortam ısındıkça metale bağlantısı derinleşip, kuru yağlama yaparak, metalin aşınmaya karşı korumasını güçlendirir.

8- Yakıt ve madeni yağların, eser miktarda da olsa içerdiği kükürtten oluşan sülfirik asit çok tahrip edicidir. Pitting’ lerin sebebi budur. EPC’ler adeta elmas molekülü olup sülfirik asit erozyonuna da dayanıklıdır. Pitting’ lenmeyi önler.

9- Eski motorlarda gözlemlenebilir sonuç olarak yakıt tasarrufu çok çarpıcı ortaya çıkar çünkü kurumlanma, zift katran birikimleri metal yüzeylerde genelde çok fazladır. Yeni motorlarda (1 yıldan yeni) bu birikimler henüz çok fazla olmadığından, 1 yıldan eski motorlar kadar yakıt tasarrufu genelde gözlenmez ancak, zift, katran, kurumlanma birikimini karbon filmi engelleyeceği için ileriye dönük israf engellenmiş ve motor korumaya alınmış olur. Unutulmamalıdır ki bu ürünün getirdiği en büyük tasarruf motorun ömrünü uzatmasıdır.

Araçlarda en iyi sonuç için; hem yağa, hem akaryakıta uygulanır.
Ancak; sürtünmeyi adeta “0” ladığı için sürtünmenin gerekli olduğu; otomatik şanzıman, tork konverter, transmisyon, frenleme ve benzeri birimlere uygulanmaz.
Aracın yağ karteri hacminin %5 i kadar yağ karterine, akaryakıt depo hacminin %0,5 i kadar akaryakıt deposuna uygulanır.

Bir uygulama 3000 saat için geçerlidir. Yani her yağ değişimi ya da akaryakıt alımında uygulanmaz.
Dikkat edilecek hususlar:

1- Temizlenen kurumların büyük parçaları yağ filitresine takılabilir, bu sebeple uygulama sonrasında ilk 10 saatlik kullanım içerisinde motor gücünde düşme gözlenebilir. Bu sonuç alınırsa filitrenin değiştirilmesi ile bu durum ortadan kalkar.
2- Temizlenen kurum yağdan atılamaz. Uygulama akabinde motor yağı, bir yağ değişimi süresi kadar daha kullanılabilir. Yağın ömrü otomatik olarak uzamıştır. Ancak yağ değişimine kadar akaryakıt tasarrufu çok çarpıcı olarak gözlenemez. Uygulamadan sonra yaklaşık 1000 Km kullanımın akabinde aracın yağı değiştirilirse, hemen akaryakıt tasarrufu en çarpıcı şekilde gözlenmeye başlar. Casaron, maliyetini; günde ortalama 8 saat kullanılan bir araçta yaklaşık 3 ayda amorti etmektedir, kalan 3000 saatlik kullanımda motoru korumaya devam ederken, akaryakıt tasarrufuna da devam eder.
3- Uygulamadan sonra akaryakıt deposu yakıt ışığı yanana kadar takviye edilmemelidir. Bilgi için oguzcaglar@hotmail.com



Saygılarımla.
Soğutma Sistemi - Motorun Hararet Yapması

Motor niçin hararet yapar?
Motorun hararet yapması sorunu, soğutma sistemindeki arızalardan kaynaklanır. Soğutma sistemi, ideal motor sıcaklık değerlerini sağlamak için motor soğukken motoru ısıtma, sıcakken de motordaki fazla sıcaklığı almak üzere soğutma işlemini yerine getiren sistemdir. Bu sistemin görevini yerini getirmesini engelleyen pek çok faktör vardır: Soğutma sıvısının azalması, radyatör peteklerinin kireçten veya dış pislikten dolayı tıkanması, termostatın veya fanın bozulması, fan müşirinin arızalanması, motor bloğu üzerindeki su tıpasının delinmesi, vantilatör kayışında ve devirdaim pompasındaki sorunlar.
Su kaynatma nedir?
Soğutma sıvısının eksikliğinden dolayı yeteri kadar soğuyamayan motor aşırı ısınarak hararet yapar ve su kaynatır. Motorun su kaynatması, motor soğutma sıvısının azaldığını gösterir. Soğutma sıvısının azalması, buharlaşma ya da sızıntıdan olabileceği gibi motorun soğutma sıvısının tüketmesi de söz konusu olabilir. Soğutma sıvısının azalmasının başlıca nedenleri arasında sıvı iletim borularındaki çatlamaları, hortumların eklem yerlerindeki kelepçelerden ve devirdaim pompasından sızıntıları sayabiliriz. Radyatör hortumları ve radyatör kapağı da sızıntıların sık görüldüğü bölgelerdir. Motorun soğutma sıvısını tüketmesi ise bozuk bir ana conta ya da motor bloğundaki bir çatlaktan veya silindir kapağı contasının yanmasından meydana gelebilir.
Araçlar neden özellikle yaz aylarında su kaynatır?
Soğutma sisteminde arıza olan araçlar yaz-kış su kaynatır. Ancak su kaynatma sorununun yaz aylarında kış aylarına oranla daha sık yaşandığı da bir gerçek. Bunun sebebi, yazın sıcakların etkisiyle artan buharlaşma. Yazın soğutma sıvısı buharlaşarak, azalır ve motor su kaynatmasına neden olur. Yaz aylarında yüksek sıcaklıklarla birlikte ısınan hava, radyatördeki sıvının soğumasını sağlamakta yetersiz kalmaya başlar. Sıkışık trafik ve "dur-kalk"larla birlikte radyatöre hava alımı azalır ve motor sıcaklığı yükselmeye başlar. Bu sırada soğutma işlemini yerine getirmek için fan daha fazla çalışarak radyatörde bulunan sıvıyı soğutmaya çalışır. Aracınızdaki soğutma sıvısının seviyesinde bir eksiklik ya da daha başka bir problem yoksa soğutma sistemi görevini aynen yerine getirmeye devam eder. Aksi takdirde ise, motorun su kaynatması kaçınılmazdır.
Motor hararet yaptığında ya da su kaynattığında ne yapılması gerekir?
Aracınızın hararet göstergesinde ibre, kırmızı ya da "hot" olarak gösterilen bölgeye yaklaşıyorsa, derhal klimayı kapatmalısınız. Klima çalışırken motora giden havayı ısıtır. Bu nedenle klimanın kapatılması motorun soğumasına yardımcı olur. İbre ilerlemeye devam ediyorsa veya kaputunun üstünde su buharı görürseniz, aracınızı hemen uygun bir yere çekip, motoru durdurmalı ve aracı soğumaya bırakmalısınız. Kaputu açarak, motorun soğumasına yardımcı olabilirsiniz. Motor soğutma sıvısı seviyesi kontrol edilmeli eğer eksikse tamamlanmalıdır. Sıvı tamamlama işlemi mutlaka motor soğuduktan sonra yapılmalı. Motor sıcakken yapılacak bir sıvı eklemesi basınçlı sudan ve buhardan oluşabilecek yaralanmalara neden olabileceği gibi, sıcak bir motora yapılacak sıvı eklemesi motor bloğunda çatlamaya kadar varan kalıcı zararlar oluşturabilir. Ancak böyle bir sorunla karşılaştığınızda herhangi bir müdahalede bulunmadan önce firmanızın yol yardım ya da acil servis telefonlarını aramanızı öneririz. Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise motor soğuduktan sonra en yakın servise ulaşılıncaya kadar düşük devirde ve hızda gitmelisiniz.
Hararete rağmen yola devam etmek sakıncalı mıdır?
Hararet yapan bir motor eğer aynı şartlarda kullanılmaya devam edilirse avans vuruntusu yapmaya başlar.Avans vuruntusu, soğutma sisteminin çalışmadığını gösterir. Buna rağmen hâlâ yola devam edilmeye çalışıldığında ise motor kilitlenmesine yani piston sıkışmalarına neden olunabilir. Avans vuruntusunu duymaya başladığınızda yapmanız gereken, otomobili durdurup, teknik servisle irtibata geçerek profesyonel bir yardım almak.
Soğutma sistemini ilk günkü performansında tutabilmek için kullanıcıların nelere dikkat etmesi gerekir?
Aracınızın soğutma sisteminin ilk günkü performansını koruyabilmesi için soğutma sıvısının düzeyi, hortum ve borularda çatlak olup olmadığı devamlı kontrol edilmeli. Radyatör hortumlarının üzerindeki çatlakları çıplak gözle görmek zor olduğu için radyatör hortumlarını elle kontrol etmelerini tavsiye ederim. Hortumlar aşırı yumuşak ya da aşırı sertse aracınızı derhal bir yetkili servise götürmelisiniz. Hortum kelepçelerinde ve eklem yerlerinde oluşan pas veya beyaz lekelere de dikkat etmekte fayda var. Çünkü bu bölgelerdeki sorunlar sistemde sızıntı olduğuna işaret eder.
Soğutma sisteminin bakımı hangi sıklıkla yapılmalıdır?
Soğutma sistemi her bakım periyodunda mutlaka kontrol edilmelidir. Soğutma sistemindeki antifriz aynı zamanda pas önleyici özelliğe sahip olduğundan soğutma sistemindeki antifriz yaz ve kış kullanılmalıdır. Antifriz içerisindeki korozyon (pas) önleyici katkı maddeleri zamanla etkilerini kaybeder. Bu nedenle soğutma sistemindeki antifriz mavi antifriz ise 6 yılda, turuncu antifriz ise 10 yılda bir değiştirilmelidir. Antifriz değişimi esnasında kullanılan suyun "saf su" olmasına özellikle dikkat edilmeli.
"Daha fazla antifriz, daha iyi soğutma sağlar" yargısı doğru mudur?
Kesinlikle hayır. Antifriz, motor soğutma suyunun normalde izin vermeyeceği sıcaklık derecelerinde motorun güvenle çalışabilmesi için motor soğutma suyuna eklenen, suyun kaynama noktasını yükselten, donma noktasını ise düşüren kimyasal bir katkıdır. Normalde aracın bulunduğu bölgenin iklim ve coğrafi şartlarına bağlı olarak; yüzde 20 ila yüzde 60 arasında değişen oranlarda motor soğutma suyuna eklenir. Bu oranın üzerine çıkılması, suyun soğutma kabiliyetini düşürür ve kayıplara neden olur.
Kaç tip soğutma sistemi vardır?
Motorlarda hava soğutmalı ve sıvı soğutmalı olmak üzere iki farklı sistem kullanılır. Hava soğutmalı motorlarda ısınan motor hava ve soğutma yağı tarafından soğutulur. Sıvı soğutmalı motorlarda ise, soğutma işlemi motorun içindeki kanallarda dolaşan sıvı (su, antifiriz karışımı) tarafından sağlanır. Günümüzün modern motorlarında hava soğutmalı sistemler sıkışık trafik ortamlarında yetersiz kaldığı için artık yerini daha modern bir sistem olan su soğutmalı sistemlere bıraktı.
 

burak loves opel

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Eki 2007
Mesajlar
6,899
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
bilgi için teşekkürler
 
Üst