lastik hakkında bilmemiz gerekenler..

M.YILDIZ

Forum USTA'sı
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Eyl 2006
Mesajlar
6,698
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
36
Siteyi ziyaret et
.

Alıntı:
lastikhakk.jpg

LASTİK HAKKINDA BİLMENİZ GEREKENLER Lastik Ve Jant Temizliği
Lastik ve jantlarınızın temizliğinde kimyasal maddeler kullanmaktan kaçınınız.
Zararlı güçlü kimyasallar jantın boyasında aşınmaya, lastik yanağında çatlamaya sebep olabilir.
Bu sebeplerden dolayı jant ve lastik temizliğinde sadece su ve sabun kullanılmasını tavsiye ederiz.

Lastik Hava Basıncı
Lastik havaları lastik soğuk iken kontrol edilmeli ve araç üreticisi firmanın tavsiye ettiği oranda ayarlanmalıdır.
Araç için uygun olan hava basıncı genelde aracın benzin kapağında, şoför kapısının kenarında veya araç kullanım el kitapçığında yer almaktadır.

Lastik Diş Derinliği
Bir lastiğin yere temas eden kısmı yaklaşık olarak bir kartpostal büyüklüğü kadardır.
Hareket halindeki birkaç tonluk bir metal kütlesinin bu dört kartpostal büyüklüğündeki kauçuk donanımın üzerinde frenleme anında nasıl durabildiğini düşünürsek lastiklerimizin önemini bir nebze anlamış oluruz.
Can ve malımızı taşıdığımız araçlarımızda güvenliğimizi sağlayacak en önemli unsur frenlerden sonra lastiklerdir.
Diş derinliği 1,6 mm altına düşmüş lastikleri kullanmak can ve mal güvenliğinizi tehlike-ye atar.

Lastik Ömrü
Türkiye’de yaygın bir yanlış inanış vardır. Oda lastiğin ömrünün çok kısa olduğudur.
Bazen üretim tarihi sadece bir yıl öncesi olan lastikleri dahi almakta tereddüt edenler olabilmektedir. Bu tamamen kulaktan duyma yanlış bilgiler yüzündendir.
Aslında lastiklerin raf ömrü minimum “5” yıldır. Yani lastikler aracın altına takılmadığı sürece beş yılda beklese yine kullanılabilmektedir.
Bir lastiğin kullanım ömrü 40.000 km ile 50.000 km arasındır. Bu kilometreden sonraki kullanımlarda lastikten gerekli performans alınamaz ve sürüş güvenliğinizi tehli***e atmış olursunuz.

Lastik Balans Ayarı
Lastiğin havasını boşaltıp janttan ayırdığınız anda balansı bozulmaktadır.
Balans; lastiğin dışına çakılan ya da iç tarafa yapıştırılan (jantın türüne göre) farklı gramlardaki ağırlıklarla yapılmaktadır.
Balans ayarı yaptırmadığınız takdirde direksiyonda titremeye, lastiklerde ve süspansiyonlarda erken aşınmaya sebep olursunuz.

Kar Lastikleri Hakkında
Kar lastikleri sadece kar yağdığında değil hava sıcaklığının 7ºC altına düşmesiyle takılmalıdır.
Buda ülkemizde ekim ve kasım aylarına denk gelmektedir.
Kar lastiğini diğer lastiklerden ayıran en önemli özellik silika karışımı ve kılcal damarlı yüzeyi sayesinde yol tutuşunun arttırılmış olmasıdır.
Kar lastikleri diğer lastiklere oranla daha çabuk ısındığından yaz aylarında kullanıldığı takdirde erken yıpranacaktır.
Standart lastiklerden farklı olarak kış lastiklerinin profil derinliği 3mm altında olmamalıdır.

Ülkemizde yaygın olarak yapılan bir yanlış da dört adet kar lastiği yerine sadece çekişin olduğu tarafa iki adet kar lastiği takmaktır. Eğer bu yapılırsa frenleme esnasında kar lastiği bulunmayan taraf savrulacaktır.
Bu hareket kışın karda bir ayakta kar ayakkabısı diğer ayakta yazlık kösele ayakkabı ile koşmaya benzer.
Kar lastiği yerine zincir kullanmak otomobilin aksanına, lastiklere ve yola zarar vermektedir.
Avrupa’nın birçok ülkesinde zincir kullanmak yaktır.
Zincir sadece buzlu yüzeylerde takılmalı ve yolun normal hale döndüğü alanda çıkartılmalıdır.

Vakumlu Lastik Var Mıdır?
Vakumlu lastik tabiri bazı lastik satıcıları tarafından pazarlama strateji olarak üretilmiş bir terimdir. Vakumlu ya da vakumsuz lastik diye bir ayrım yoktur. Kar lastiklerinde ki tek ayrım çivili veya çivisiz olmalarıdır. Bazı kar lastikleri üretim aşamasında çivi montajlı çıkmaktadır. Bazılarında da çivi delikleri mevcut olup bu deliklere daha sonra özel bir makine sayesinde çivi yerleştirilebilmektedir.

Çelikten Jant Var Mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.

Hız Tablosu
Hız sembolleri bir lastiğin yapabileceği maksimum hızı gösteren terimlerdir.
J: 100 km/saat
K: 110 km/saat
L: 120 km/saat
M: 130 km/saat
N: 140 km/saat
P: 150 km/saat
Q: 160 km/saat
R: 170 km/saat
S: 180 km/saat
T: 190 km/saat
U: 200 km/saat
H: 210 km/saat
V: 240 km/saat
Z: 240+ km/saat
W: 270 km/saat
Y: 300 km/saat ( Lastiktürk'den ALINTIDIR)
Soru:peki sözgelimi 195/55/R15 ebatlarında XXX marka lastiğinizi değiştirmek isterseniz,illa da aynı ebatlara mı bakmanız gerekir?Ya da aynı marka ile devam mı etmelisiniz?

**Aynı marka olması şart değildir,sizin bulunduğunuz yerdeki yol yapısına ve ekonomik şartlarınıza en uygun özelliği size sunan markadan seçim yapmanız yeterlidir.

**Çap için de aşağıdaki linkteki program ile durumu değerlendirmeniz gerekir.Aracınızın üzerindeki lastik ebatları ile alacağınız lastiğin ebatlarını girdikten sonra ortaya çıkacak olan sonuç eğer MAKSIMUM +/- 2.5% olursa alacağınız lastiğin aracınıza uygun olacağı sonucu ortaya çıkacaktır.

İŞte Örnek Bir Hesaplama Tablosu;

wol_error.gif
Bu resim küçültülmüştür. Tam boyut için tıklayınız. Resim 712x465 boyutunda ve 51 KB dır.
resim_518685835.bmp


Yukarıdaki tabloda 195/55/R15 olan bir aracın lastiğini,185/60/R15 ile değiştirmenin uygun olduğu görülüyor.

Normalde fabrika çıkış ebatlarına sadık kalınması gerekse de,bu da uygulanan bir yöntemdir.

Yukarıdaki hesaplamaya göre,aracınıza yeni takılacak olan lastikte taban kısmı 10 mm daha az yere sürtünecektir.Bunun sonucu olarak da yakıtınız azalacak ve aracınızın perfomansı artacaktır.

Ayrıca yanak kısmının 55'den 60'a çıkması lastik yüksekliğini,dolayısıyla da aracınızın yerden yüksekliğini yaklaşık 1,5 cm artıracaktır.Bu durumda aracınız çukur gibi yol şartlarında daha az yıpranacak ve dahası yol sesini öncekine göre daha az içeriye alacaktır.

http://www.lastiknet.com/icerik.asp?inf=25
 
Son düzenleme:

Fætih

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 May 2008
Mesajlar
9,372
Tepki puanı
2
Puanları
38
Yaş
32
Siteyi ziyaret et
konun modlar tarafından sabıtlenmesı lazım faydalı bılgıler paylaşım için teşekkürler
 

yakup

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Şub 2008
Mesajlar
1,021
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
64
Siteyi ziyaret et
Paylaşımın için teşekkürler ellerine sağlık
 

_volkan_

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Mar 2008
Mesajlar
57
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
elcuazlarına sağlık :)
 

UMUT

Kayıtlı Kullanıcı
35-İzmir
Katılım
26 Mar 2008
Mesajlar
4,864
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
resimde verdiğin 2 ile gösterilen değer yani 205/55R16 daki 55 = Kesit yüksekliğinin, kesit genişliğine oranının % olarak ifade edilmesidir.
düzeltelim :)
 

M.YILDIZ

Forum USTA'sı
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Eyl 2006
Mesajlar
6,698
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
36
Siteyi ziyaret et
resimde verdiğin 2 ile gösterilen değer yani 205/55R16 daki 55 = Kesit yüksekliğinin, kesit genişliğine oranının % olarak ifade edilmesidir.
düzeltelim :)
evet haklısın
 

ocemrek

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Eki 2006
Mesajlar
55
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
paylaşım için teşekkürler
 
Üst