LPG Bujileri

OZAN ERDEM

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Mar 2012
Mesajlar
218
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Siteyi ziyaret et
    Merhaba arkadaşlar,
    İmzamda belirttiğim üzere 1.6 T Insignia araca sahibim uzun bir zaman önce Prins'in yağlamalı sistemini taktırmışdım üzerinden epey bir zaman geçti sıkıntısız birşekilde aracımı hala kullanıyorum. Geçen hafta aracımı 130.000'de bakıma soktum bujilerim, hava filtrem, polen filtrem, yağ filtemi, v kayışımı değiştirdim yağ olarakda Mobil1 Esp 0W 40 kullandım  parçaları internet üzerinden aldım, en ufak sıkıntıda yaşamadım. Lafı uzatmadan paylaşmak istediğim konuya gelim, buji değişimini ben 50.000'de bir yapıyorum baktımki buji değişimimde gelmiş buji araştırmasına başladım araştırırken bir ibare gördüm LPG CNG bujisi diye. Sonra araştırmamı bu konu üzerine yoğunlaştırdım birçok yazı okudum, makineci arkadaşlarımla, araç servislerinde çalışan abilerimle, NGK ve Bosch distibrütörleri ile görüştüm ve hepsinin verdiği cevap aynı oldu. "LPG'nin ateşleme ihtiyaçları daha farklı LPG bujisi kullanman daha iyi olur."

    1-) Piston İçi Sıcaklık
    Benzin piston içine girdiği zaman buharlaştığından, motor içinde belirli bir soğutma imkanı sağlar. Gaz halindeki LPG ise kuru bir yakıttır ve motora bu soğutma imkanını sağlayamaz. Bu yüzden piston içi sıcaklığı ile buji sıcaklığı, motorun benzinli çalışma durumuna göre daha fazladır.

    2-) Daha Fazla Ateşleme Gücü İhtiyacı
    Yüksek oktan ve yüksek yanma ısısı nedeni ile LPG, benzine göre daha fazla ateşleme gücüne ihtiyaç duyar. ֖rneğin benzin ile çalışma durumunda 14 kv güç isteyen bir motor LPG ile çalışma durumunda 16 kv güç ister.

    Bu ihtiyaçlardan yola çıkarak , LPG dönüşümü gerçekleştirmiş olan araçlarda kullanılacak olan bujileri seçerken daha soğuk ve bir miktar daha kısa elektrod aralığına sahip olandan tercih etmek en doğru seçim olacaktır.

    Son dönemlerde piyasaya sürülen, kıymetli metal den üretilen bujiler, ancak bu tür bujileri sürebilecek kapasitede ateşleme sistemine sahip olan araçlar için uygundur. Eski tip araçlarda bu tür bujilerin kullanımının fark yaratmadığı bilinmektedir.

    Yukarıdaki yazıyı direk olarak bir siteden kopyaladım LPG'nin ihtiyaçlarını belirtiyor.

    Yani LPG'li sistemlerde yüksek çalışma sıcaklığı nedeni ile normal bujiler zarar görüyor ve bu sıcaklığı kompanse edemiyor, LPG bujileri bu ortamlar için çift platinli olarak üretiliyor. Aynı zamanda LPG ateşleme voltajı benzinli araçları ateşlemek için gereken voltajdan daha yüksek olduğundan LPG'nin burada özel bir ihtiyacı doğuyor. Bazı LPG ustaları LPG'nin bu ihtiyacını bildiği için montaj esnasında bujilerin tırnak aralığını daraltıyor. Buji tırnak aralarını daralaltma tekniğinin sonucu olarakda özellikle bir tarafı daha dar diğer tarafları daha geniş olduğundan sağlıklı olmuyor ve yine sıcaklıkla alakalı sıkıntılar yaşıyor.

    Bu sebeplerden ötürü çeşitli araştırmalar yaptım kendi aracımın orjinal GM bujisinin üreticisi NGK öncelikle ona baktım benim aracım için LPG bujisi üretmemiş ardından Boschun sitesinden kataloğa baktım iki tane buji çeşidi çıktı birisi normal 0.9 mm elektrot aralığına sahip GM'in kendi bujisinin aynısı diğeri ise LPG/CNG double platinium buji, bu bujinin elektrot aralığı 0.7 mm ve yapısında kullanılan malzeme orjinal bujiye ek olarak birde platin içeriyor. Geri kalan bütün özellikleri vida uzunluğu vs. herşeyiyle GM'in bujisiyle aynı özelliklere sahip. Araştırmalarım sonucu Bosch servisinden 4 ünü birlikte 100 TL'ye aldım ve ertesi gün bakımla beraber montajını tamamladım.
 
    Montajdan sonra bir deneme sürüşüne çıktım rölantide önce bekledim normalde aracım rölantideyken 0.5 0.6 olan yakıt tüketimi 0.3 0.4 0.5 aralığında gidip geliyor. Sonra yola koyuldum özellikle en büyük fark araç düşük devirdeyken gaza bastığımda nazlanmadan eskisinden daha seri bir şekilde devirlenmesi oldu. Normal şartlarda 1000 devirdeyken belki sizde karşılaşmışsınızdır gaza tamamen yüklendiğinizde bazen tekleme yapabiliyor bu durum ortadan kalktı. Bunun dışında motor çok az bir oranda sessizleşti. Daha çok test etme fırsatım olmadı yakında uzun yola çıkacağım o zaman daha iyi test etme şansı bulcam. Ama şuanki testlerime göre LPG kullanan arkadaşlara kesinlikle öneririm.
 

mucahitduran

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Ocak 2014
Mesajlar
5,207
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
www.facebook.com
Ynt: LPG Bujileri

OZAN ERDEM link' Alıntı:
    Merhaba arkadaşlar,
    İmzamda belirttiğim üzere 1.6 T Insignia araca sahibim uzun bir zaman önce Prins'in yağlamalı sistemini taktırmışdım üzerinden epey bir zaman geçti sıkıntısız birşekilde aracımı hala kullanıyorum. Geçen hafta aracımı 130.000'de bakıma soktum bujilerim, hava filtrem, polen filtrem, yağ filtemi, v kayışımı değiştirdim yağ olarakda Mobil1 Esp 0W 40 kullandım  parçaları internet üzerinden aldım, en ufak sıkıntıda yaşamadım. Lafı uzatmadan paylaşmak istediğim konuya gelim, buji değişimini ben 50.000'de bir yapıyorum baktımki buji değişimimde gelmiş buji araştırmasına başladım araştırırken bir ibare gördüm LPG CNG bujisi diye. Sonra araştırmamı bu konu üzerine yoğunlaştırdım birçok yazı okudum, makineci arkadaşlarımla, araç servislerinde çalışan abilerimle, NGK ve Bosch distibrütörleri ile görüştüm ve hepsinin verdiği cevap aynı oldu. "LPG'nin ateşleme ihtiyaçları daha farklı LPG bujisi kullanman daha iyi olur."

    1-) Piston İçi Sıcaklık
    Benzin piston içine girdiği zaman buharlaştığından, motor içinde belirli bir soğutma imkanı sağlar. Gaz halindeki LPG ise kuru bir yakıttır ve motora bu soğutma imkanını sağlayamaz. Bu yüzden piston içi sıcaklığı ile buji sıcaklığı, motorun benzinli çalışma durumuna göre daha fazladır.

    2-) Daha Fazla Ateşleme Gücü İhtiyacı
    Yüksek oktan ve yüksek yanma ısısı nedeni ile LPG, benzine göre daha fazla ateşleme gücüne ihtiyaç duyar. ֖rneğin benzin ile çalışma durumunda 14 kv güç isteyen bir motor LPG ile çalışma durumunda 16 kv güç ister.

    Bu ihtiyaçlardan yola çıkarak , LPG dönüşümü gerçekleştirmiş olan araçlarda kullanılacak olan bujileri seçerken daha soğuk ve bir miktar daha kısa elektrod aralığına sahip olandan tercih etmek en doğru seçim olacaktır.

    Son dönemlerde piyasaya sürülen, kıymetli metal den üretilen bujiler, ancak bu tür bujileri sürebilecek kapasitede ateşleme sistemine sahip olan araçlar için uygundur. Eski tip araçlarda bu tür bujilerin kullanımının fark yaratmadığı bilinmektedir.

    Yukarıdaki yazıyı direk olarak bir siteden kopyaladım LPG'nin ihtiyaçlarını belirtiyor.

    Yani LPG'li sistemlerde yüksek çalışma sıcaklığı nedeni ile normal bujiler zarar görüyor ve bu sıcaklığı kompanse edemiyor, LPG bujileri bu ortamlar için çift platinli olarak üretiliyor. Aynı zamanda LPG ateşleme voltajı benzinli araçları ateşlemek için gereken voltajdan daha yüksek olduğundan LPG'nin burada özel bir ihtiyacı doğuyor. Bazı LPG ustaları LPG'nin bu ihtiyacını bildiği için montaj esnasında bujilerin tırnak aralığını daraltıyor. Buji tırnak aralarını daralaltma tekniğinin sonucu olarakda özellikle bir tarafı daha dar diğer tarafları daha geniş olduğundan sağlıklı olmuyor ve yine sıcaklıkla alakalı sıkıntılar yaşıyor.

    Bu sebeplerden ötürü çeşitli araştırmalar yaptım kendi aracımın orjinal GM bujisinin üreticisi NGK öncelikle ona baktım benim aracım için LPG bujisi üretmemiş ardından Boschun sitesinden kataloğa baktım iki tane buji çeşidi çıktı birisi normal 0.9 mm elektrot aralığına sahip GM'in kendi bujisinin aynısı diğeri ise LPG/CNG double platinium buji, bu bujinin elektrot aralığı 0.7 mm ve yapısında kullanılan malzeme orjinal bujiye ek olarak birde platin içeriyor. Geri kalan bütün özellikleri vida uzunluğu vs. herşeyiyle GM'in bujisiyle aynı özelliklere sahip. Araştırmalarım sonucu Bosch servisinden 4 ünü birlikte 100 TL'ye aldım ve ertesi gün bakımla beraber montajını tamamladım.
  
    Montajdan sonra bir deneme sürüşüne çıktım rölantide önce bekledim normalde aracım rölantideyken 0.5 0.6 olan yakıt tüketimi 0.3 0.4 0.5 aralığında gidip geliyor. Sonra yola koyuldum özellikle en büyük fark araç düşük devirdeyken gaza bastığımda nazlanmadan eskisinden daha seri bir şekilde devirlenmesi oldu. Normal şartlarda 1000 devirdeyken belki sizde karşılaşmışsınızdır gaza tamamen yüklendiğinizde bazen tekleme yapabiliyor bu durum ortadan kalktı. Bunun dışında motor çok az bir oranda sessizleşti. Daha çok test etme fırsatım olmadı yakında uzun yola çıkacağım o zaman daha iyi test etme şansı bulcam. Ama şuanki testlerime göre LPG kullanan arkadaşlara kesinlikle öneririm.

Hayırlı olsun ve böyle çok güzel bir araştırmadan bizi mahrum bırakmadığınız için çok çok teşekkürler.

Bir sonraki bakımda (30.000) bakımında bujilerim değişecek o zaman dediğiniz gibi yapacağım.
 

mustimx

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Mar 2013
Mesajlar
516
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: LPG Bujileri

Çok güzel ve açıklayıcı bir araştırma olmuş.
Madem böyle bir şey var bu çok bilmiş Lpg ustaları neden hiç kimseye bu bilgiyi vermezlerki.
 

OZAN ERDEM

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Mar 2012
Mesajlar
218
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Siteyi ziyaret et
Ynt: LPG Bujileri

Yardımcı olduysam ne mutlu bana  :) normalde bugüne kadar lpg ustam hiç bahsetmedi ama ustama sorunca önerdi heralde sormayınca söylemiyorlar  :)
 

erhan__33

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ağu 2014
Mesajlar
8
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Ynt: LPG Bujileri

Çok güzel bir araştırma ve bizleri de bilgilendirdiğiniz için teşekürler LPG taktıralı daha 2000km oldu aracım 11500km de fakat hiç beklemeden haftaya bende bujileri değiştireceğim tekrar teşekürler.
 
M

madmax50

Bilgi Girilmemiş
Ynt: LPG Bujileri

Konu için teşekkürler. Ben 15.000 bakımında Bosch çift platinli lpg bujisi kullanmaya başladım. Bu bujinin ateşleme kafası daha ince ve tek noktadan daha güçlü ateşleme sağlıyor. Ben önemli bir fark görememiştim ama yurtdışında fabrika çıkışı lpg'li araçlarda daha dar açıklıklı lpg bujisi kullanılıyor. İşin ilginç yanı dediğiniz gibi lpg'ciler buji için sormadan tavsiye vermiyor.

Benim kullandığım buji
5lyy2TF.jpg


Tırnak farkı
lpg bujisi
aA2mrcP.png


Normal benzin bujisi
uDquRFQ.png


Bujiler parçacılarda tanesi 20 lira civarında, pahalı birşey değil. Almanya'da lpg'li astralar için fabrika çıkışı hangi buji kullanılıyor bulan olursa faydalı olur. Bujilerin çoğunu Bosch üretiyor. Opelin taktığı bujiyi bulabilirsek %100 uyum olur.

Ekleme: Bosch'un astra j 1.6 için tavsiye ettiği buji
http://www.boschotomobilyedekparca.com/urun/buji-fr-8-li-332-sea-07-mm_46582.aspx?CatId=132

Motora göre bujilerinizi görmek için
http://www.bosch-automotive-catalog.com/public/catalog/products?p_p_id=BoschWSRP&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_BoschWSRP_wsrp-urlType=blockingAction&_BoschWSRP_wsrp-navigationalState=%2FWFS%2FAAGLOBAL-AA-Catalog-Site%2Ftr_TR%2F-%2FEUR%2FViewVehicle-Equipment%3Bpgid%3DD41D8CD98F00B204E9800998ECF8ijtiRmvF%3Bsid%3DzjaDJSlVsiKjM3q_k7wP3ybeBQjg5Qn6DdF3ZsHRUd-89eJrrfajiuqy&_BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true
 

OZAN ERDEM

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Mar 2012
Mesajlar
218
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
31
Siteyi ziyaret et
Ynt: LPG Bujileri

   Araçlarımızda GM'in kullandığı orjinal bujiler japon malı NGK almanca olarak google'dan aratma yaptım şimdi http://www.autoteile-teufel.de/NGK/Zuendkerze/91039/?categoryId=3446&vehicleId=13950 bu siteyi buldum lpgli 1.4 140 hp araç için NGK'nın 91039 kodlu LPG bujisi gösterilmiş. 1.6 LET(180 hp) motora sahip arkadaşlar rahatlıkla Bosch'un 0 242 240 653 kodlu LPG bujisini kullanabilirler ben kendi aracımda bu bujiyi kullanıyorum.
 

revelation

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Eki 2010
Mesajlar
12,367
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt:

Bosch Platin serisi bujiler mi takılmalı Mustafa 1.6 115 LPG li araçlar için ? Eger öyleyse 30.000 bakımında ben de dışarıdan tedarik edeyim.
 
M

madmax50

Bilgi Girilmemiş
Ynt:

yavuzozkan link' Alıntı:
Bosch Platin serisi bujiler mi takılmalı Mustafa 1.6 115 LPG li araçlar için ? Eger öyleyse 30.000 bakımında ben de dışarıdan tedarik edeyim.
Yavuz Bosch A16XER motor için FR 8 LI 332 S EA 0.7 mm tavsiye ediyor. Opel NGK kullanıyor sanırım. NGK'ya ben güvenemiyorum tercih senin. Marka önemli değil lpg bujisi kullanmak mantıklı.
 

revelation

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Eki 2010
Mesajlar
12,367
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt:

Tamamdır :) Teşekkürler.
 
Üst