Motorlu Taşıtlar Vergisi’nde Düzenleme

DarkMagic

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Şub 2010
Mesajlar
3,625
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Motorlu Taşıtlar Vergisi’nde Düzenleme

Yeni dönemde, ülkemizde de emisyona dayalı bir vergileme gündeme gelebilecek.

vergi.jpg


Elektrikli araçlarla ilgili özel tüketim vergisi çalışmaları sırasında bu tür araçlarda motorlu taşıtlar vergisi uygulamasının nasıl olacağı da ele alındı.
Gelir İdaresi, Motorlu Taşıtlar Vergisinde önümüzdeki yıl kapsamlı bir çalışma yapılması yönünde bir tavır aldı.
Bu çalışmada, halen silindir hacmi ve yaşı esas alan Motorlu Taşıtlar Vergisi sisteminin, yeni bir değerlendirmeye tabi tutulacağı, bu kapsamda AB üyesi ülkeler başta olmak üzere çeşitli ülkelerin vergi uygulamalarının da tek tek taranacağı belirtildi.
Sözkonusu çalışmada, 17 AB üyesi ülkede uygulanan emisyona dayalı vergileme de gündeme alınacak ve buna yönelik bir sistem de alternatifler arasında bulunacak.
Gelir İdaresinin çalışmalarının ardından mevcut sistemde değişikliğe gidilip, gidilmeyeceği netleşecek.
Bu arada Gelir İdaresi, yeni sistem arayışında en fazla oluşturulacak yeni sistemin İdare Mahkemesi tarafından geçmişte olduğu gibi iptal edilmesinden çekiniyor.
Motorlu Taşıtlar Vergisinde mevcut düzenleme öncesindeki Vergi Kararnamelerinin ardarda iptal edildiğine dikkati çeken yetkililer, ”Motorlu Taşıtlar Vergisi, çok geniş bir kitleyi ilgilendiriyor. Yapılacak düzenlemeden memnun olmayan bir kesim mutlaka olacaktır. O nedenle Motorlu Taşıtlar Vergisiyle ilgili çalışmalarda her dönem zorluklarla karşılaşıldı” dediler.
DÜNYA, EMİSYONA DAYALI VERGİLEMEYE GEÇİYOR
Öte yandan, Gelir İdaresi Başkanlığı Gelirler Kontrolörlerinin ”Vergi Sorunları Dergisi”nde yer alan bir araştırmaya göre, tüm dünyada artan araç kullanımı çevre kirliliğine ve sera gazlarının (metan, ozon, karbon monoksit ve karbon dioksit) emisyonuna neden oluyor.
Dünyada her yıl motorlu taşıtların 900 milyon ton karbon dioksit (CO2) yaydığı belirtiliyor. Daha önce yapılan ölçümlerdeki trendin sürmesi halinde OECD ülkeleri, 2050 yılına kadar global motorlu taşıtlar emisyonunun yüzde 60’sına sebep olacak.
CO2 emisyonundaki artış üzerine başta AB ülkeleri olmak üzere birçok OECD üyesi ülke, motorlu taşıtların vergilendirilmesinde geleneksel silindir hacmi, yaş, ağırlık gibi spesifik ölçüleri terk ederek, araçların yaydığı karbon dioksit miktarını esas almaya başladı. Bu uygulamanın yakın gelecekte AB’nin ortak politikası haline gelmesi bekleniyor.
AB, Kyoto Protokolünün öngördüğü şekilde binek otomobillerinin neden olduğu CO2 emisyonunun azaltılması için çevreci araçların satışını teşvik ediyor. Yapılan araştırmalara göre, karbon CO2 emisyonunun yaklaşık yüzde 28′i ulaştırmadan, ulaştırma kaynaklı emisyonun da yüzde 84′ü karayolu ulaştırmasından kaynaklanıyor. Bunun yarısından fazlası da binek otomobiller tarafından gerçekleştiriliyor.
AB Direktifleri doğrultusunda yeni araçların CO2 emisyonu, 2012 yılında ortalama kilometrede 160 gramdan 130 grama düşürülecek ve Kyoto Protokolünün öngördüğü kilometrede 120 gram hedefine yaklaşılacak.
AB’de, 2012′de yeni üretilen araçların yüzde 65′i, 2013 yılında yüzde 75′i, 2014 yılında yüzde 80′i ve 2015′den sonra tamamı Direktif ile düzenlenen ortalama sınır olan 130 grama uyumlu olacak.
AB’DE VERGİ UYGULAMALARI
Halen 27 AB üyesi ülkeden 17’si (Avusturya, Belçika, Güney Kıbrıs, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, İrlanda, Letonya, Lüksemburg, Malta, Hollanda, Portekiz, Romanya, İspanya, İsveç ve İngiltere) binek otomobillerde kısmen ya da yakıt tüketimine göre vergi uyguluyor. Bunların 15′i ülke elektrikli araçlar için vergi teşvikleri sunuyor.
Bu 15 ülkede geçen yıl itibariyle motorlu taşıtlar vergisinin gayri safi yurt içi hasılaya oranı yüzde 3,4, buradan gelen vergi de 337 milyar avro oldu.
TÜRKİYE’DE DURUM
-Türkiye’de motorlu taşıtların vergilemesinde, araçların ‘’silindir hacmi” ve ”yaş” esas alınıyor. Silindir hacmi arttıkça araçların vergi miktarı artıyor, yaş arttıkça da vergi miktarı azalıyor.
Motor gücü yüksek olan araçların daha fazla vergi ödemesi çevresel bir unsur olarak ön plana çıkarılmak istense de, sisteme, daha fazla çevre kirliliğine neden olan yaşlı araçların daha düşük miktarda vergilendirildiği eleştirileri yapılıyor.
Bu arada AB ile tam üyelik sürecinin, Türkiye’de de karbon emisyonuna dayalı bir vergileme sistemini zorunlu kılacağı belirtiliyor.
AVRUPA ÜLKELERİNDEN UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Motorlu Taşıtlar Vergisinde çeşitli ülke uygulamaları da şu şekilde belirleniyor:
-İngiltere: Motorlu taşıtları 2001 yılından itibaren karbon dioksit emisyonuna göre vergilendiriyor. Emisyon temelli vergilemenin yürürlüğe girmesinden sonra yeni şirket araçlarının ortalama emisyonu 196 gramdan 2002′de 182 grama, 2007 yılında 165 grama, 2008-2009 döneminde 140 grama düştü. Yüksek mesafe indiriminin kaldırılmasıyla şirket araçlarının 1 yılda katettikleri mesafe 300 milyon mile geriledi.
2009 tarifesine göre hurdaya çıkan araçların ortalama CO2 emisyon miktarı, kilometrede 179 gram, bunların yerine alınan araçların 134 gram oldu.
-İrlanda: 1 Temmuz 2008′den itibaren tescil edilen bütün binek otomobillerde motorlu taşıtlar vergisi, CO2 emisyonuna göre tespit ediliyor.
Eski sisteme tabi araçların motor gücüne göre vergilendirilmesine ise devam ediliyor. İrlanda’da düşük CO2 emisyonuna sahip araçlar ödüllendirilirken, yüksek CO2 emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor.
Ödenecek yıllık vergi, çevre dostu araçlarda 104 avrodan başlıyor, bu rakam yüksek emisyona sahip araçlarda 2.100 avroya kadar yükseliyor.
-Fransa: 2008 başında uygulamaya konulan ödül-cezalandırma sistemiyle CO2 emisyonu aşağı çekilmeye çalışılıyor. Sistemde düşük çevre kirliliğine neden olan yeni araç alımlarına fiyat indirimi sağlanırken, yüksek karbon emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor.
Bu yıl için kilometrede 124 gramdan fazla CO2 emisyonuna neden olan araçlar ödülden yararlanamıyor, emisyon miktarının 156 gramı aşması durumunda cezalar uygulamaya giriyor.
Sistem sayesinde 2007 sonunda 149 gram olan yeni araçların ortalama emisyon miktarı, geçen yılın ikinci yarısında 133 grama düştü.
-İsveç: İsveç’te binek otoların neden olduğu emisyon, diğer AB üyesi ülkelere göre oldukça yüksek. Bu ülkede 2006 yılında CO2 emisyonuna dayalı vergilemeye geçildi. 2003 yılında 198 gram düzeyinde bulunan CO2 emisyonu, 3 yıl sonra 191 grama geriledi.
Ancak buna rağmen İsveç, AB üyeleri içinde hala araç filosu ağır ve yakıt tüketimi yüksek olan bir ülke durumunda. Yüksek emisyona rağmen ülkede büyük motorlu araçlar hala tercih ediliyor.
-Diğer ülkeler: AB’de 2006 yılında binek otolara CO2 ile ilintili vergi uygulayan ülke sayısı 9 iken, bu sayı 2007 yılında 11′e, 2008 yılında 14′e, daha sonra da 17′ye yükseldi. Günümüzde İngiltere, Fransa, İsveç ve İrlanda’nın dışında 13 ülke daha kısmen ya da tamamen CO2 emisyonuna ya da yakıt tüketimine göre motorlu taşıtlar vergisi uyguluyor.
Listeye Almanya, Letonya ve İtalya da eklenirken, İtalya ve Lüksemburg haricindeki bütün Batı Avrupa ülkelerinde arz edilebilir elektrikli araçlara teşvik uygulaması sözkonusu.
-Almanya: Karbon temelli motorlu taşıtlar vergisi uygulamasına en son katılan ülkelerden birisi. 2009 yılının sonunda gerçekleştirdiği reform ile araçların silindir hacmine göre değil, yaydıkları CO2 ve diğer zararlı gazların miktarına göre vergilendirmeye başladı.
-Hollanda Karbon temelli vergileme yapan bir diğer ülke. Daha temiz ve daha az karbon yayan araç teknolojini teşvik için plaka vergisini daha etkin yakıtlı araçlan için indirdi. Bu değişimin ardından etkin yakıtlı B kategori araçların piyasa payı yüzde 9,5′den yüzde 16,1′e yükseldi.
AA
 

BY_Corsa

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Eyl 2006
Mesajlar
8,347
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Büyük Motor = Yuksek Emisyon Değeri :)

Çok güzel bir uygulama, destekliyorum :good:

LPG deki kullanım, Montaj, Güvenlik her türlü standardı yükseltsinler, ona da sonuna kadar destek verecegim, ama şu an değil
 

Capt.

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
2,170
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
vergiler uygun hale gelirse, ilerde(yaşlandığımda):) 1.7 cdti istiyorum
 

falcon_78

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Nis 2008
Mesajlar
4,327
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
o zaman lpg daha cazip bir şekle bürünürr
 

DicE

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Eki 2010
Mesajlar
532
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
Siteyi ziyaret et
yapılmasııııınnnn lütfeen :D
o zaman benim hayallerim çok kötü bozulacak 73 mercedes'imden vazgeçmek zorunda kalabilirim :(
 

darkmoon

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2009
Mesajlar
6,668
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
zaten şu anki uygulama aşırı saçma yaşa göre vergilendirilme yapılıyor adam 3.0 araç alıyor kasti az vergi ödesin diye 10 yaşında sıfır 2.0 araba alan ondan 10 misli fazla vergi ödüyor.. emisyon değerlerini nasıl yaparlar o biraz zor tek tek araçları emisyonamı sokucaklar aslında bu uygulama iyi insanlar düşük emisyon istiyorlarsa araçlarını devamlı bakımlı en kaliteli yağı en kaliteli yakıtı kullanmak zorunda kalıcaklar bu aslında insanların eskide yenide araba kullansa hayat ve araba kalitelerini standartlarını yükselticek.. bence iyi olur..

yüksek motor= yüksek emisyon diye bir genellemede bence yanlış
bu gün 1.4- 1.6 yağ yakan kara duman atan yada katalatik konvertörü iptal edilmiş araçlar piyasada fink atıyor bu araçlar pek çok büyük hacimli araçdan bile emisyon salınımı fazla..

bu yasaların esas çıkış nedenide insanları bilinçlendirmek doğru amaç için doğru aracı aldırmak ülkemizde son zamanlarda deli gibi bir arazi araci alımı başladı tabi hepsi şehirlerde bir kaçını arazide görsek ne hoş olurdu.. her yeri arazi araçları basdı bunların çoğuda gösteriş hava civa için alıyor bu tip araçları emisyon değerleri belli..
bu uygulama yapılırken gerçek offroadçular ama ayırt edilmeli onlarda mağdur edilmemeli..

devlette şöyle bir düşünce var yüksek hacimli motor = zengin vatandaş
esas böyle bir şey yok piyasada 5-10 bin tl ye 3.0 ile 5.0 arası araçlar kaynıyor arabayı almak kolay 5-10 bin büyük para değil 5-10 bin tl lik aracı almak için zengin olmaya gerek yok.. adam alıyor haftasonu gezmesi özel günler için kullanıyor klasik meraklısı hobisel toplama amaçlı alıyor bunlar için illa zengin olmak gerekmez.. normalde kullandığı şehir içi arabası zaten oluyor..
devletin bu klişeleşmiş standart zihniyetten kurtulması lazım buda bir nevi statükocu bir zihniyet..

şu tip insalarda var buna inat hareket eden aracının vergisini ödemeyip zaten aracı satmıycam diye binen insalarda var vergisini ödemiyor borcu katlanıyor bir noktada duruyor o borç aracın üstünde haciz görünüyor o kadar nemi oluyor hiç bir şey vatandaş rahat rahat sürmeye devam ediyor tek dikkat ediceği çevirmede plakasını sorgulatırlarsa hacizli olduğu ortaya çıkar oda zor kimse sorgulatmaz şüphelenmedikçe..
böyle araç sürende binlerce insan var hani bazen yolda görürüzya 4.0 - 5.0 araçlar arkadaş bunun vergisini nasıl ödüyorlar deriz bazılarının ödediği falan yok adamlar bedavaya biniyor..
 

pexmanq

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Eyl 2006
Mesajlar
333
Tepki puanı
1
Puanları
18
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
ben hala bu vergi olayının neden kasko degerleri uzerınden yapılmadıgını anlamıyorum..cidden nedeni nedir?
 

darkmoon

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2009
Mesajlar
6,668
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ben hala bu vergi olayının neden kasko degerleri uzerınden yapılmadıgını anlamıyorum..cidden nedeni nedir?

kasko değerleri çok afaki ve oynak eğer bu olay kasko değeri üstünden yapılmaya kalkılırsa bazı sigorta şirketleri bazı araba firmaları ile anlaşıp kasko fiyatlarında manipilasyon yapabilir bazı kasko şirketleri müşteri çekmek için bile bunu şuanda sık sık yapıyor 30 bin tl lik aracın değerini 40 bin tl gösteriyor ama araç perte çıkarsa bir kazada gene raici neyse onu veriyorlar bunu çevremde çok gördüm..tabi bu dediğim her kasko şirketi için geçerli değil..
 

pexmanq

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Eyl 2006
Mesajlar
333
Tepki puanı
1
Puanları
18
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
pekı bunu devlet belirlerse.? ornegın 2010 model arac 50 bin tlmi her sene icin %4 msla keser 2009 ıcın 48 bin tl der fiyatına...yada baska bir sistemde dusunulebilir...bence cokta zor bi iş olmasa gerek...1.4 tsi lı 100 bn liralk aracta 10 bn lralk palio da aynı vergiyi veriyor..bole sacma seymı olur..yada msla anahtar teslim satış fiyatları uzerınden bi vergi belirler...secenekler dusunulebilir yani
 

darkmoon

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2009
Mesajlar
6,668
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
pekı bunu devlet belirlerse.? ornegın 2010 model arac 50 bin tlmi her sene icin %4 msla keser 2009 ıcın 48 bin tl der fiyatına...yada baska bir sistemde dusunulebilir...bence cokta zor bi iş olmasa gerek...1.4 tsi lı 100 bn liralk aracta 10 bn lralk palio da aynı vergiyi veriyor..bole sacma seymı olur..yada msla anahtar teslim satış fiyatları uzerınden bi vergi belirler...secenekler dusunulebilir yani

zaten haberde onu diyorlar bu sistemin artık vadesini doldurmuş geçerliliği olmayan bir sistem olduğunun devlette farkında çünkü şu anda bu açığı kullanan çok insanlar var şu anda sıfır 1.6 araç alan biri 648 tl ödüyor 12 yaşında 3.0 araç alan biri gidiyor bin tl vergi ödüyor yani arada toplasan 350 tl gibi komik bir rakam oynuyor..

dahada açık yazıyım adam gidiyor doblo alıyor siena linea yada o tip bir araç alıyor 648 ödüyor başka bir adam gidiyor lincoln alıyor cheeroke alıyor patriot alıyor infiniti alıyor jaguar alıyor 3.0 nerdeyse aynı parayı ödüyor.. devlet artık bunun farkına vardığı için vergilendirmeyi farklı bir şekilde yapmaya çalışıyorlar..

iş hakkaniyetli olsunda gerisi önemli değil..
 
Üst