Türkiye'nin ilk güneş enerjisi ile çalışan aracı seri üretime hazırlanıyor

BY_Corsa

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Eyl 2006
Mesajlar
8,347
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Bence güzel bir haber;

Hürriyetten alıntıdır: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/16377899.asp?gid=373

Türkiye'nin ilk güneş enerjisi ile çalışan aracı seri üretime hazırlanıyor


Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi tarafından geliştirilen ve İstanbul otomobil fuarında da yoğun ilgi gören ilk yerli güneş enerjisi ile çalışan araçlar seri üretime hazırlanıyor. Güneş olduğu sürece yakıt maliyeti sıfır olan araçlar, gece de gündüz depoladığı güneş enerjisi ile 150 km gidebiliyor.

İşte Adıyaman Üniversitesi'nin güneş enerjisi ile çalışan araçları / Foto Galeri

Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Turhan Koyuncu başkanlığında 2 ay önce kamuoyuna tanıtılan Fırat ve Commagene isimli iki araca dünyanın çeşitli yerlerinden siparişler gelmeye başladı. Başbakan Tayyip Erdoğan'ın girişimleri ile MÜSİAD'ın İstanbul CNR Uluslararası Fuar Alanı'nda
sembol olarak giriş kapısına yerleştirilen otomobillere Kamerun'dan bile bine yakın sipariş geldiğini ifade eden Dekan Prof. Dr. Turhan Koyuncu, "Gördüğümüz bu ilginin ardından seri üretime geçerek maliyeti düşürmek için çalışmalara başladık. Seri üretim için işbirliği tekliflerini değerlendiriyoruz” dedi.
2 aydır deneme amaçlı olarak kullanılan ve şimdiye kadar 200 km yol kat eden araçların seri üretimi için işbirliği önerenlere, üniversite tarafından 'Adıyaman'da üretim yapılması' şartı koşuluyor.

ÜRETİM MALİYETİ 10-15 BİN LİRAYA DÜŞECEK

Ürettikleri iki otomobilin de tamamen Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Fakültesi tarafından tasarlandığını ve Ankara'da OSTİM'de üretildiğini söyleyen Koyuncu, "Kapısından, aynasına kadar her parçası fakültemiz tarafından üretildi. Bu araçları işler hale getirebilmek için 210 bin lira yatırım yaptık" dedi. Dünyada güneş enerjisi ile çalışan araçlar için yapılan projelerin 1-2 milyon doları bulduğunu da hatırlatan Koyuncu, "Biz eğer seri üretime geçebilirsek bu maliyeti daha da azaltabiliriz. İlk aşamada araçların maliyeti 10-15 bin lira olacak. Daha sonra bu maliyetin azaltılması hedefleniyor" dedi.

DÜNYADA BİR İLK

Fırat isimli otomobili ve Commagene isimli minibüsü 1 yıllık tasarım sürecinin ardından geçtiğimiz Eylül ayında üniversite bünyesinde kullanmaya başladıklarını belirten Koyuncu, "Fakültemiz tarafından üretilen bu araçlar dünyanın ilk trafiğe kayıtlı güneş enerjisi ile çalışan aracı olma ünvanına sahipler. Dünyada da daha önce bu konuda üretilen araçların hepsi gösteri amaçlı ve sadece tek kişilik araçlardı. Biz ise ürettiğimiz bu araçları siyah plakayla trafiğe kaydettik.Minibüsü üniversite ile Tıp fakültesi arasında servis olarak, otomobili ise makam aracı olarak siyah plaka kullanıyoruz" dedi.

ARAÇLAR HER BÖLGEDE KULLANILABİLİR

Araçların güneş olduğu sürece yakıt maliyetinin sıfır olduğunu söyleyen Koyuncu, "Adıyaman'ın 38 yıllık güneş enerjisi verimini değişimini hesaplayarak üretim yaptık. Bu tür çalışmalarda önemli olan temel mantığı ortaya koymaktır. Gerektiğinde bölgeye göre değişiklik yapılabilir. Bizim şimdi kullandığımız araçları Gaziantep'te Adana'da kullanabilirsiniz ama Rize'deki güneş yoğunluğu her zaman yeterli olmayabilir. Bu tür sorunlar seri üretime geçildiğinde aşılacaktır" dedi.

EVDE ŞARJ EDİLEBİLİR

Güneş enerjisini elektrik enerjisine çevirerek çalışan Fırat ve Commagene aynı zamanda da birer elektrikli araç. Bu sayede güneşli olmayan günlerde araçları ev tipi elektrik ile de şarj etmek mümkün. 1 buçuk liralık elektrik ile 100 km gidebilen araçlar, düz yolda saatte 55 km hıza ulaşabiliyor. Yolun eğimi de araçların hızında önemli rol oynadığını söyleyen Koyuncu, "Eğimli yollarda bazen güneş yeterli olmayabilir, öyle durumlarda araç deposundaki enerji ile yola devam edebiliyor" dedi.
 

mustafagokay

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Tem 2006
Mesajlar
1,119
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Araçların ön kısmı şuanda piayasada tek tük gördüğümüz ÇİN menşei araçlara benziyor.

Düz yolda maks. sürat 55 km/sa. çok düşük gibi görünüyor. Ama kamusal alanda bu tip araçlar kullanılabilir. Özellikle toplu taşımada.

Bu ve benzeri araçların seri üretime geçeceğine pek inanmıyorum ben, keza yetkiliside söylemiş bazı bölgelerdeki güneş yoğunluğu her zaman yeterli olmayabilir diye.



Bide bu araçları resimdeki gibi gölgeye çekmemek lazım ... :)
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,520
Tepki puanı
254
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Bence araç üzerinde durmadan, yılmadan çalışılsın, devlet kösdek değil destek olsun ki bu aracın da sonu Devrim gibi üzücü olmasın.
 

BY_Corsa

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Eyl 2006
Mesajlar
8,347
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Devlet yönlendirmesi ile destek amaçlı bu araçlardan alınıp, belediyelerin hizmetine verilse, (Yolları,kaldırım kenarlarını süpüren bu tarz küçük araçlar var ), bir kaç büyük otel ve turizm tesisi (golf arabası ve transfer aracı olarak bunlardan kullansa), büyük tesislerin fabrika,havaalanı,spor tesisleri vb gibi yerlerde iç transfer,ulaşım, hafif yük taşıma amaçlı bu araçlardan kullanılsa

listeye bir sürü sey eklenip bu araçlara kullanım alanı oluşturulabilir, illa vatandaş alıp da haftasonu bu araçla ailesini alıp daga bayıra piknige gitsin diyen yok, iş destek verilmek istensin....
 

eskikasa

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Eki 2006
Mesajlar
7,014
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
güzel haber,
seri üretime geçmek için gelen sipariş sayısı kurtarmayabilir ama defvletin bunu desteklemesi lazım.
tipine hızına göre yorum yapmaya gerek yok bi işin öncüsü bu araçlar.
biçok devlet kurumunda, tatil bölgelerinde taşıma amaçlı kullanılabilir, her belediyeye 10ar tane aldırsınlar mesela.
şekil şemal kolay iş onlar geliştirilir.
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,520
Tepki puanı
254
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Ben buna benzer bir araca bu yaz bindim. Aralarındaki tek fark benim bindiğim araç sadece elektrikle şarj oluyordu. 9 kişilik kapasitesi ile 1-2 km lik bir mesafede ring servisi yapıyordu ve bence gayet başarılıydı.
 

eskikasa

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Eki 2006
Mesajlar
7,014
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
işte bu tip ringlerde
city sightseeing falan hesabı araçlarda süper kullanım olur.
o kadar üniversitemiz var büyük kampüslerin içlerinde araçları var böyle şeyleri hepsi yapabilmeli aslında.
mesela bizim okulda kampüs içinde küçük "decauville" diye bilinen trenlerden vardı, onu alıp bize yaptırsalardı okurken hem biz gelişseydik hem okul gelişseydi ne güzel olurdu..
 

gokalp

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ağu 2006
Mesajlar
8,950
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
ben çinden aldım bitane güneş enerjili araba aynı sistemi buna uygulamışlar para olan zaten o güneş panelidir elektrik motoru olabilir onun haricinde bi para edecek bişey yok yani zaten o araçta. ama güzel bi haber maliyeti daha düşük olabilir aslına bakarsanız.
 

Realist

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Tem 2010
Mesajlar
703
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
30
Siteyi ziyaret et
tipleri felan değişmezmi bunların çin malı gibi duruyor
 

izmirlicem

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Kas 2008
Mesajlar
1,238
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
gece ne olcak? :)
 
Üst