OHIO - Artan petrol fiyatları neredeyse tüm ülkeleri vururken, bilim adamları da enerjiden tasarruf sağlayacak çalışmalarını gün yüzüne çıkarıyor.
ABD Enerji Bakanlığı'nın öncülüğünde yapılan çalışmada bilim adamları egzos gazından elektrik üretti. Termoelektrik biliminin temel alındığı çalışmada egzos borusuna ve aracın motorundaki alternatöre takılan cihazlar sayesinde yüzde 10 yakıt tasarrufu sağlanıyor
DEVLER ÖNCÜLÜK EDİYOR
Çalışmaya en büyük desteği, artan petrol fiyatları nedeniyle milyarlarca dolar zarar eden Amerikan otomobil üreticisi General Motors (GM) ve Alman lüks otomobil üreticisi BMW veriyor.
GM Mühendisi Jihui Yang,"Egzos borusunu saran metal üzerine geliştirdiğimiz sistemle, Chevrolet Suburban'da yüzde 5'lik yakıt ekonomisi sağladık. Bu oran, küçük hacime sahip motorlu araçlarda yüzde 10'lara çıkabilir. Sadece yüzde 5 tasarruf eden sistemle litre başına 300 metre tasarruf sağlayabilirsunuz. Bu sistem geliştirilirse tasarruf oranı daha da artar" dedi.
Termoelektrik sisteminde yüzde 10'luk yakıt ekonomisi hedefi tutturulması, sadece Amerika'da yılda 100 milyon galon benzin tasarrufu sağlanması anlamına geliyor.
Termoelektrik jeneratörleri üzerinde çalışmalar yapan John Fairbanks, çalışmalara 2004'te başlandığını ve 4 yılda iyi bir ilerleme kaydettiklerini söyledi.Fairbanks," Bu jeneratörler 3 yıl sonra seri üretime geçebilir. Yer yüzünde kısa zamanda en iyi sonuç alınan çalışma budur" dedi.
Termoelektik sistemi iki farklı işlev görüyor. Bunlardan biri elektriği kullanarak ısıtma ve soğutmayı sağlamak. İkincisi ise sıcak farklarını kullanarak elektrik üretmek. İkinci işlevin çalışma şekli ise, egzosa kaplanan metalin içe bakan kısmının ısı, dışa bakan soğuk kısmının ise elektron üretmesiyle gerçekleşiyor. Araç hareket ettiği zaman da motor kısmına takılan jeneratöre elektrik gidiyor.
Bilim adamları, araçların seyir halindeyken toplam enerjinin yüzde 30'unu kullandığını, geri kalan enerjinin de egzos borusundan havaya karıştığını söyledi. Uzmanlar, geri kalan enerjinin elektriğe dönüştürülmesi halinde hem büyük tasarruf sağlanacağını, hem de hava kirliliğinin önüne geçileceğini belirtti.
GM Mühendisi Jihui Yang, şehir içinde deneme sürüşü yaptıkları aracın 15 kw elektrik ürettiğini, yüksek hızlarda ise daha fazla kw elektrik üretilmesinin ise, aracın DVD oynatıcı, klima ve radyıo gibi cihazlarının sağlıklı çalışabilmesi anlamına geldiğini söyledi.
Yang'ın üzerinde çalıştığı jeneratör gelecek yıl yine Chevrolet'nin Suburban modelinde yeniden denenecek. Alman üretici BMW ise testlere 2009'da başlayacak.
Termoelektrik jeneratörlerini, Ford'un klima sistemlerini üreten BSST adlı şirket üretiyor. Yetkililer, jeneratörlerin seri üretime geçmesi halinde araçların bu cihazlarla beraber satılacağını, ancak bunun araç fiyatlarını nasıl etkileyeceğini bilmediklerini açıkladı.
Öte yandan yeni teknolojiyle ilgili GM ve BMW'nin dışında Japon üretici Honda da araştırmalara başladı. Termoelektrikli araçlar yollara çıkarsa petrol fiyatlarındaki keskin artışlar en azından sürücüleri etkilemeyecek
ABD Enerji Bakanlığı'nın öncülüğünde yapılan çalışmada bilim adamları egzos gazından elektrik üretti. Termoelektrik biliminin temel alındığı çalışmada egzos borusuna ve aracın motorundaki alternatöre takılan cihazlar sayesinde yüzde 10 yakıt tasarrufu sağlanıyor
DEVLER ÖNCÜLÜK EDİYOR
Çalışmaya en büyük desteği, artan petrol fiyatları nedeniyle milyarlarca dolar zarar eden Amerikan otomobil üreticisi General Motors (GM) ve Alman lüks otomobil üreticisi BMW veriyor.
GM Mühendisi Jihui Yang,"Egzos borusunu saran metal üzerine geliştirdiğimiz sistemle, Chevrolet Suburban'da yüzde 5'lik yakıt ekonomisi sağladık. Bu oran, küçük hacime sahip motorlu araçlarda yüzde 10'lara çıkabilir. Sadece yüzde 5 tasarruf eden sistemle litre başına 300 metre tasarruf sağlayabilirsunuz. Bu sistem geliştirilirse tasarruf oranı daha da artar" dedi.
Termoelektrik sisteminde yüzde 10'luk yakıt ekonomisi hedefi tutturulması, sadece Amerika'da yılda 100 milyon galon benzin tasarrufu sağlanması anlamına geliyor.
Termoelektrik jeneratörleri üzerinde çalışmalar yapan John Fairbanks, çalışmalara 2004'te başlandığını ve 4 yılda iyi bir ilerleme kaydettiklerini söyledi.Fairbanks," Bu jeneratörler 3 yıl sonra seri üretime geçebilir. Yer yüzünde kısa zamanda en iyi sonuç alınan çalışma budur" dedi.
Termoelektik sistemi iki farklı işlev görüyor. Bunlardan biri elektriği kullanarak ısıtma ve soğutmayı sağlamak. İkincisi ise sıcak farklarını kullanarak elektrik üretmek. İkinci işlevin çalışma şekli ise, egzosa kaplanan metalin içe bakan kısmının ısı, dışa bakan soğuk kısmının ise elektron üretmesiyle gerçekleşiyor. Araç hareket ettiği zaman da motor kısmına takılan jeneratöre elektrik gidiyor.
Bilim adamları, araçların seyir halindeyken toplam enerjinin yüzde 30'unu kullandığını, geri kalan enerjinin de egzos borusundan havaya karıştığını söyledi. Uzmanlar, geri kalan enerjinin elektriğe dönüştürülmesi halinde hem büyük tasarruf sağlanacağını, hem de hava kirliliğinin önüne geçileceğini belirtti.
GM Mühendisi Jihui Yang, şehir içinde deneme sürüşü yaptıkları aracın 15 kw elektrik ürettiğini, yüksek hızlarda ise daha fazla kw elektrik üretilmesinin ise, aracın DVD oynatıcı, klima ve radyıo gibi cihazlarının sağlıklı çalışabilmesi anlamına geldiğini söyledi.
Yang'ın üzerinde çalıştığı jeneratör gelecek yıl yine Chevrolet'nin Suburban modelinde yeniden denenecek. Alman üretici BMW ise testlere 2009'da başlayacak.
Termoelektrik jeneratörlerini, Ford'un klima sistemlerini üreten BSST adlı şirket üretiyor. Yetkililer, jeneratörlerin seri üretime geçmesi halinde araçların bu cihazlarla beraber satılacağını, ancak bunun araç fiyatlarını nasıl etkileyeceğini bilmediklerini açıkladı.
Öte yandan yeni teknolojiyle ilgili GM ve BMW'nin dışında Japon üretici Honda da araştırmalara başladı. Termoelektrikli araçlar yollara çıkarsa petrol fiyatlarındaki keskin artışlar en azından sürücüleri etkilemeyecek