akaryakıt fiyatlarını boykot ediyoruz. 20-27 haziran arası akaryakıt almıyoruz.

TaNGo

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Mar 2008
Mesajlar
23
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Biraz eski ama:

2005 yılında Abdullah Özdemir tarafından hazırlanan ve Adnan Menderes Üniversitesi Ekonomi Bölümü’nde kabul edilen “Türkiye`de Ham ve İşlenmiş Petrol Ürünü Fiyatlarının Makro Ekonomik Büyüklüklere Etkisi” başlıklı doktora tezinde yer alan verilere göre ham petrol fiyatlarındaki yüzde 100’lük bir artış, diğer değişkenler sabit kabul edilirse, akaryakıt fiyatlarının yüzde 25 oranında artmasına neden oluyor. Bir başka deyişle ham petrol, akaryakıt maliyeti içinde yüzde 25’lik bir paya sahip.

Şimdi gelin bu bilgileri kullanarak 2002’den 2008’e akaryakıt fiyatlarının aslında ne kadar artması gerektiğini ve şu anda ne düzeyde olması gerektiğini hesaplayalım.

Daha önce de sözünü ettiğimiz gibi 2002 yılında Türkiye’ye ithal edilen petrolün tonuna 172 dolar verilirken benzin, 1,65 YTL’den, mazot da 1,29 YTL’den satılıyordu. Diğer değişkenlerin sabit kaldığını varsayarsak yüzde 286 artan ham petrol fiyatının akaryakıt maliyetini dörtte bir oranında etkilemesi gerekiyor, yani yüzde 71,5 düzeyinde.

Eğer artış tam bu oranda gerçekleşmiş olsaydı bugün benzinin 3,60 YTL yerine 2,82 YTL’den, mazotun ise 3,21 YTL yerine 2,21 YTL’den satılması gerekiyordu. Yani bu hesaba göre benzin, ham petroldeki artışın tamamı fiyatlara yansıtılmış olsa bile satılması gerekenden 78 yeni kuruş daha pahalıya, mazot ise tam 1 YTL daha pahalıya satılıyor.

Bu verilere göre ham petrol fiyatındaki her yüzde 100’lük artışın akaryakıt ürünlerinin fiyatını yüzde 25 oranında artırması gerekirken son 2002-2008 arasında yüzde 100’lük artış benzine yüzde 56, mazota ise yüzde 71 artırılmasına neden olmuş görünüyor.

Kaynak:
http://www.medyakronik.com/haber/879/
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,520
Tepki puanı
254
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Benzin fiyatlarında orta yol bulundu

EPDK Başkanı Hasan Köktaş, akaryakıt fiyatlarının 20 Haziran'a kadar indirilmesi yönündeki kararlarının ardından akaryakıt sektörüyle kendilerinin karşı karşıya getirilmek istendiğini söyledi.
Referans Gazetesi'nin haberine göre, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) akaryakıt fiyatlarının 20 Haziran'a kadar indirilmesi gerektiğine yönelik kararı sonrasında, sektör ile kurum arasında orta yol bulundu. Dağıtım şirketlerinin promosyonları kaldırıp fiyatları indirmeye sıcak baktığı ve bu yönde adımlar atacağı öğrenildi. İlk adım da OPET'ten geldi. OPET'in bugünden itibaren fiyatları 4 kuruş indireceği belirtildi. Diğer dağıtım şirketlerinin de aynı yönde indirim kararı alması bekleniyor. Bu kararın alınmasında ekonomik kriz ortamının da göz önünde tutulduğu kaydedildi.
PDK Başkanı Hasan Köktaş, karar sonrası tartışmalar ile ilgili olarak ilk kez konuşarak, akaryakıt sektörüyle kendilerinin karşı karşıya getirilmek istendiğini ancak sektörle rakip olmadıklarını vurguladı.
EPDK Başkanı Köktaş, tavan fiyat uygulaması uyarısının da bulunduğu karar ile ilgili çalışmayı yaparken birçok verinin ele alındığını belirterek, "5015 sayılı yasa var. Tek başına çalışma yapmayız, bütün finansal veriler var. Şubat ayında sektörü topladık. O zaman da anlattık" diye konuştu. Köktaş, hâlâ teknik olarak anlatımların devam ettiğini de belirterek, "Sektörle bir menfaati paylaşan iki taraf değiliz" diyerek, sektörle rekabet içinde olmadıkları mesajını verdi. Köktaş, sektörü sağlam tutarak, geleceğini sabit tutmaya çalıştıklarını belirterek, tüketici haklarını korumak istediklerini belirtti.
Sektörün EPDK ile yaptığı toplantılarda ise dağıtım şirketlerinin promosyon ve iskonto uygulamalarının kaldırılmasının istendiği öğrenildi. Yani indirimlerle birlikte rekabetin çok keskin olduğu akaryakıt sektöründeki bu uygulamaların da azalması bekleniyor. Toplantılarda, EPDK'nın dağıtım şirketlerine genel olarak Türkiye'deki fiyat yapısının Avrupa'dan farklı olduğu yönünde eleştiriler getirdiği belirtildi. Dağıtım şirketlerinin ise Türkiye'deki akaryakıt sektör yapısının Avrupa'dan farklı olduğunu anlattığı ifade edildi. Sektör temsilcileri, Avrupa'da 3 saatte ithalat yapılırken, Türkiye'de akaryakıt ithalatının 20-30 günü aldığı örneğini verdiler. Sektör temsilcileri, Avrupa'da vergilerin tüketici ürününü alınca tahakkuk ettiğini, Türkiye'de ise ödemelerin toplu biçimde yapılmasının dağıtım şirketini finansman yönetiminde zorladığını dile getirdiler. Bu farklılıkların EPDK'ya anlatıldığını ifade eden sektör temsilcileri, dünyadaki kriz ortamının da gündeme getirildiğini ifade ettiler. İndirimle birlikte akaryakıt sektörünü de "kârım azalacak mı?" endişesi sardı. Son dönemde kâr marjlarının yüzde 9-9.5'lerden yüzde 6.5'e gerilediğini ifade eden bayi temsilcileri, yasaya göre dağıtım şirketlerinin fiyat belirleme yetkisi olmamasına rağmen ilgili karar gereği indirime gittiğini belirttiler. Sektör temsilcileri, petrol fiyatlarının şu anda 72 dolar seviyesinde bulunduğunu ve artış trendinde olduğunu belirterek, akaryakıt fiyatlarının oluşumunda da petrol fiyatlarındaki hareketlerin göz önüne alındığını vurguladılar. Sektör temsilcileri, petrol fiyatlarının artış trendinde olduğu bir ortamda indirime gidileceğine dikkat çektiler. (MYNET'ten alıntı)
 

35KES52

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Ocak 2008
Mesajlar
2,538
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
1 aydır kısa aralıklarla bindirim bindirim bindirim sonra indirim tam Türk mantıgı...

Biryerde indirim olur ama bir gece önceden etiketler yükseldikten sonra yapılırb indirim.100 liralık ürünü yeri gelir indirimli diye 120 liraya alırız.......
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,520
Tepki puanı
254
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Son dönemde kâr marjlarının yüzde 9-9.5'lerden yüzde 6.5'e gerilediğini ifade eden bayi temsilcileri, yasaya göre dağıtım şirketlerinin fiyat belirleme yetkisi olmamasına rağmen ilgili karar gereği indirime gittiğini belirttiler. Sektör temsilcileri, petrol fiyatlarının şu anda 72 dolar seviyesinde bulunduğunu ve artış trendinde olduğunu belirterek, akaryakıt fiyatlarının oluşumunda da petrol fiyatlarındaki hareketlerin göz önüne alındığını vurguladılar. Sektör temsilcileri, petrol fiyatlarının artış trendinde olduğu bir ortamda indirime gidileceğine dikkat çektiler.

Özellikle bu satırları okurken gözlerim yaşardı. Dağıtım şirketlerinin fiyat indirme yetkisi yokmuş ama nedense benzine solvent katma yetkileri var. Madem kar yapamıyorlar da neden bir benzinlik açabilmek için araya tonlarca adam koymaya kalkıyorlar. Ayıptır, hiç olmazsa vatandaşla dalga geçen ifadeleri kullanmasınlar.
 

msm89

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Eyl 2008
Mesajlar
494
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
arkadaşlar yarın son benzin mazotlarınızı ALIN BOYKOT BAŞLIYOR !!!
 
Üst