Trafikte 17 Yanlış Inanış. Araç kullananların okuması gereken uyarılar...
1. Usta sürücü düştüğü problemden kazasız sıyrılmayı bilir! Yanlış!, Çünkü usta sürücü probleme girmeyen sürücüdür. Karşısına
çıkabilecek her türlü tehlik_eyi önceden görebilir, ona göre
tedbirini önceden alır. Problemlerle uğraşmaz.
2. Otobanda tamam ama, şehir içinde emniyet kemeri takılmayabilir!
Yanlış! Emniyet kemeri hayat kurtaran en önemli güvenlik gerecidir.
50 km/s hızda meydana gelen bir çarpışmada otonun içindekiler emniyet
kemeri takmadıkları takdirde, 4 katli bir binadan aşağı düşmeyle eşit
sok yasar.
3. Arkada oturanlar için emniyet kemeri takmak gereksizdir!
Yanlış! Motorlu araçlar bir yere çarptığında hemen durur, ancak
içindeki yolcular ayni hızla bir yere çarpana kadar ilerlemeye devam
eder. Arkada oturanların da yasam haklarını kullanmaları ve emniyet
kemerlerini takmaları gerekir, Her ne kadar henüz kanunen zorunlu olmasa
da, yolcuların güvenliği için geliştirilmiş olan emniyet kemerleri hayat
kurtarır.
4. Lastik havalarını düşük tutarsak, hem daha iyi tutunur, hem de
daha konforlu olur!
Yanlış! Lastik havalarının, aracın fabrika değerinin altında olmaması
gerekir. Hatta yüke ve yolcu sayısına göre artırılmalıdır. Çünkü inik
lastiğin tabanı yere yayılarak daha iyi tutunma sağlamaz. Aksine tabanın
ortası yukarı kalkar ve yol ile teması kesilir. inik lastiklerin yalnız
omuz kısımları yere basar. Lastik inikken; kayma hareketleri çok daha
düşük hızlarda başlar, fren mesafesi uzar, direksiyon
hareketlerine daha geç cevap alınır. Belki daha konforlu sürüş
yaparsınız ama, konforlu şekilde yoldan çıkar, konforlu şekilde
çarparsınız!
5. Sıcak havada, lastiğin ısınmasını dengelemek için lastik havaları
indirilir!
Yanlış! Lastiğin ısınmasının en büyük nedeni havanın sıcak olması
değil, lastik havalarının düşük olması nedeniyle lastik yanaklarının
daha fazla esnemesidir.
6. Yağmurda inik lastik daha az kayar!
Yanlış! inik lastikte su boşaltma kanalları kapandığı için yağmur
suyunu çok daha az boşaltır hatta boşaltamaz ve su üzerine çıkma ve su
yastığı üzerinde kayma (aqua planning) çok daha düşük hızlarda baslar.
7. Direksiyon saate gore 10'u 10 gece tutulur!
Yanlış! Direksiyon saate göre 9'u çeyrek gece tutulur. Bu pozisyon,
acil bir durumda her iki yöne eşit miktarda direksiyonu
çevirebileceğiniz tek pozisyondur;
8. En iyi koltuk pozisyonu, sürücünün en rahat ettiği pozisyondur.
Yanlış! Sürücünün doğru koltuk pozisyonu öncelikle otomobile hakim
olabileceği ne çok uzak, ne de çok yakin bir pozisyondur, Koltuk mümkün
olduğunca dik olmalıdır. Direksiyon 9.15 pozisyonundayken kollar dümdüz
olmamalıdır. Ideal dirsek açısı 120 ile 135 derece civarındadır.
Evimizde TV seyrettiğimiz koltuk pozisyonu çok rahat olabilir, ama bu
pozisyonda otomobile ve trafiğe hakim olabilmek çok zordur.
9. Motorlu araçlar lastiğin üzerinde gider!
Yanlış! Motorlu araçlar lastiğin içindeki havanın üzerinde gider.
Eğer lastiğin içinde hava yoksa, hiçbir yere gidemezsiniz, Doğru
lastik havası, ayağınızdaki ayakkabı numarası gibidir. Ayağımızı sıkan
veya bol gelen bir ayakkabıyla nasıl yürüyemezseniz, otomobilin yol
tutuşu da aynı şekilde bozulur.
10. Ani frenlerde önce frene basıp, durmaya yakin debriyaja
basarsak, motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede dururuz!
Yanlış! En etkin yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak
yapılır. Böylece fren anında motor devre dışı bırakılarak, motorun
aracı ileri götürme kuvveti yok edilir.
11. ABS (Anti Blokaj Fren Sistemi) mekanik frene göre çok daha kısa
mesafede durdurur!
Yanlış! ABS fren sistemi olan bir araç tekerleklerin kızaklamasını
önler ve fren sırasında manevra yapılabilmesini sağlar. Ancak, daha
kısa mesafede durdurmaz. Bilinen fren bağıntılarında fren uzunluğu
aracın dört tekerleğinin de TAM BLOKE olup (yani dönmeden) kayarak Yol
üzerinde lastik izi bıraktığı durum için hesaplanır. Yayınlanmış olan
tüm fren boylarındaki kabul böyledir. Halbuki ABS tekerleklerin tam
bloke olmasını engeller.
12. Mekanik freni olan bir otomobilde fren pedalını pompalayarak
daha kısa mesafede durulabilir!
Yanlış! Pompalamak için ayak fren pedalı üzerinden çekildiğinde,
aracın ileri hareketi devam eder ve durma mesafesi uzar. Doğrusu;
panik frende fren pedalı üzerindeki basıncı azaltarak lastiğin dönmesini
sağlamaktır. Ancak ayak fren pedalından kaldırılmamalı ve fren yapmaya
devam edilmelidir,
13. Doğru takip mesafesi hızın yarısıdır!
Yanlış! Bu yöntem kullanışlı olmamakla birlikte, hata payı yüksektir.
Ideal takip mesafesi (kuru havada) 2 saniye arkadan takip etmektir.
Yağışlı havalarda veya yük durumunda bu sure 3-4 saniye
olmalıdır.
14. Dörtlü ikaz (flaşör) tünele girince yakılır!
Yanlış! Dörtlü ikaz sadece trafiğe tehlik_e yarattığı durumlarda
yakılır. Yani olası bir kaza veya ariza halinde. Tünelde kısa
farların açık olması yeterlidir.
15. Gündüz kısa farları yakmak trafiktekilerin gözünü alır!
Yanlış! Gündüz kısa far yakmak, daha erken fark edilmenizi ve size
tehlik_e yaratacak olan kişilere kendinizi daha erken göstermenizi
sağlar. Gece yakılan kısa farlar gözümüzü daha çok alır. Sadece kapalı
ve yağışlı havalarda değil, güneşli havalarda ve hızlı yol kesimlerinde
de kısa farların açılması kendi sürüş güvenliğiniz için önemlidir.
16. Çocukları uyarmak için korna çalınır!
Yanlış! Çocukları uyarmak için korna çalınmaz! Korna onların paniğe
kapılıp beklenmedik bir reaksiyon vermelerine yol acar, En iyisi iyice
yavaşlamak ve gerekirse durmaktır
17. Yoğun siste en iyi gitme yöntemi dörtlü ikazları yakmaktır!
Yanlış! Yoğun siste en iyi gitme yöntemi hiç gitmemektir. Çünkü siste
daha iyi gören Sürücü yoktur, daha çok risk alan sürücü vardır. Görüş
mesafesi yeterliyse siste sarı camlı gözlükler takılarak, sis lambalarını
ve kısa farları yakmak, sileceklerinizi çalıştırmak, yerin
kayganlaştığını dikkate alarak, takip mesafesini artırmak ve
sollama yapmamak daha güvenli yol almanıza yardımcı olur.
Unutmayın!
Hayatiniz boyunca ölümlü bir trafik kazası geçirme olasılığınız %33'tur.
Rus ruletinde bile bu oran % 17'dir.
1. Usta sürücü düştüğü problemden kazasız sıyrılmayı bilir! Yanlış!, Çünkü usta sürücü probleme girmeyen sürücüdür. Karşısına
çıkabilecek her türlü tehlik_eyi önceden görebilir, ona göre
tedbirini önceden alır. Problemlerle uğraşmaz.
2. Otobanda tamam ama, şehir içinde emniyet kemeri takılmayabilir!
Yanlış! Emniyet kemeri hayat kurtaran en önemli güvenlik gerecidir.
50 km/s hızda meydana gelen bir çarpışmada otonun içindekiler emniyet
kemeri takmadıkları takdirde, 4 katli bir binadan aşağı düşmeyle eşit
sok yasar.
3. Arkada oturanlar için emniyet kemeri takmak gereksizdir!
Yanlış! Motorlu araçlar bir yere çarptığında hemen durur, ancak
içindeki yolcular ayni hızla bir yere çarpana kadar ilerlemeye devam
eder. Arkada oturanların da yasam haklarını kullanmaları ve emniyet
kemerlerini takmaları gerekir, Her ne kadar henüz kanunen zorunlu olmasa
da, yolcuların güvenliği için geliştirilmiş olan emniyet kemerleri hayat
kurtarır.
4. Lastik havalarını düşük tutarsak, hem daha iyi tutunur, hem de
daha konforlu olur!
Yanlış! Lastik havalarının, aracın fabrika değerinin altında olmaması
gerekir. Hatta yüke ve yolcu sayısına göre artırılmalıdır. Çünkü inik
lastiğin tabanı yere yayılarak daha iyi tutunma sağlamaz. Aksine tabanın
ortası yukarı kalkar ve yol ile teması kesilir. inik lastiklerin yalnız
omuz kısımları yere basar. Lastik inikken; kayma hareketleri çok daha
düşük hızlarda başlar, fren mesafesi uzar, direksiyon
hareketlerine daha geç cevap alınır. Belki daha konforlu sürüş
yaparsınız ama, konforlu şekilde yoldan çıkar, konforlu şekilde
çarparsınız!
5. Sıcak havada, lastiğin ısınmasını dengelemek için lastik havaları
indirilir!
Yanlış! Lastiğin ısınmasının en büyük nedeni havanın sıcak olması
değil, lastik havalarının düşük olması nedeniyle lastik yanaklarının
daha fazla esnemesidir.
6. Yağmurda inik lastik daha az kayar!
Yanlış! inik lastikte su boşaltma kanalları kapandığı için yağmur
suyunu çok daha az boşaltır hatta boşaltamaz ve su üzerine çıkma ve su
yastığı üzerinde kayma (aqua planning) çok daha düşük hızlarda baslar.
7. Direksiyon saate gore 10'u 10 gece tutulur!
Yanlış! Direksiyon saate göre 9'u çeyrek gece tutulur. Bu pozisyon,
acil bir durumda her iki yöne eşit miktarda direksiyonu
çevirebileceğiniz tek pozisyondur;
8. En iyi koltuk pozisyonu, sürücünün en rahat ettiği pozisyondur.
Yanlış! Sürücünün doğru koltuk pozisyonu öncelikle otomobile hakim
olabileceği ne çok uzak, ne de çok yakin bir pozisyondur, Koltuk mümkün
olduğunca dik olmalıdır. Direksiyon 9.15 pozisyonundayken kollar dümdüz
olmamalıdır. Ideal dirsek açısı 120 ile 135 derece civarındadır.
Evimizde TV seyrettiğimiz koltuk pozisyonu çok rahat olabilir, ama bu
pozisyonda otomobile ve trafiğe hakim olabilmek çok zordur.
9. Motorlu araçlar lastiğin üzerinde gider!
Yanlış! Motorlu araçlar lastiğin içindeki havanın üzerinde gider.
Eğer lastiğin içinde hava yoksa, hiçbir yere gidemezsiniz, Doğru
lastik havası, ayağınızdaki ayakkabı numarası gibidir. Ayağımızı sıkan
veya bol gelen bir ayakkabıyla nasıl yürüyemezseniz, otomobilin yol
tutuşu da aynı şekilde bozulur.
10. Ani frenlerde önce frene basıp, durmaya yakin debriyaja
basarsak, motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede dururuz!
Yanlış! En etkin yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak
yapılır. Böylece fren anında motor devre dışı bırakılarak, motorun
aracı ileri götürme kuvveti yok edilir.
11. ABS (Anti Blokaj Fren Sistemi) mekanik frene göre çok daha kısa
mesafede durdurur!
Yanlış! ABS fren sistemi olan bir araç tekerleklerin kızaklamasını
önler ve fren sırasında manevra yapılabilmesini sağlar. Ancak, daha
kısa mesafede durdurmaz. Bilinen fren bağıntılarında fren uzunluğu
aracın dört tekerleğinin de TAM BLOKE olup (yani dönmeden) kayarak Yol
üzerinde lastik izi bıraktığı durum için hesaplanır. Yayınlanmış olan
tüm fren boylarındaki kabul böyledir. Halbuki ABS tekerleklerin tam
bloke olmasını engeller.
12. Mekanik freni olan bir otomobilde fren pedalını pompalayarak
daha kısa mesafede durulabilir!
Yanlış! Pompalamak için ayak fren pedalı üzerinden çekildiğinde,
aracın ileri hareketi devam eder ve durma mesafesi uzar. Doğrusu;
panik frende fren pedalı üzerindeki basıncı azaltarak lastiğin dönmesini
sağlamaktır. Ancak ayak fren pedalından kaldırılmamalı ve fren yapmaya
devam edilmelidir,
13. Doğru takip mesafesi hızın yarısıdır!
Yanlış! Bu yöntem kullanışlı olmamakla birlikte, hata payı yüksektir.
Ideal takip mesafesi (kuru havada) 2 saniye arkadan takip etmektir.
Yağışlı havalarda veya yük durumunda bu sure 3-4 saniye
olmalıdır.
14. Dörtlü ikaz (flaşör) tünele girince yakılır!
Yanlış! Dörtlü ikaz sadece trafiğe tehlik_e yarattığı durumlarda
yakılır. Yani olası bir kaza veya ariza halinde. Tünelde kısa
farların açık olması yeterlidir.
15. Gündüz kısa farları yakmak trafiktekilerin gözünü alır!
Yanlış! Gündüz kısa far yakmak, daha erken fark edilmenizi ve size
tehlik_e yaratacak olan kişilere kendinizi daha erken göstermenizi
sağlar. Gece yakılan kısa farlar gözümüzü daha çok alır. Sadece kapalı
ve yağışlı havalarda değil, güneşli havalarda ve hızlı yol kesimlerinde
de kısa farların açılması kendi sürüş güvenliğiniz için önemlidir.
16. Çocukları uyarmak için korna çalınır!
Yanlış! Çocukları uyarmak için korna çalınmaz! Korna onların paniğe
kapılıp beklenmedik bir reaksiyon vermelerine yol acar, En iyisi iyice
yavaşlamak ve gerekirse durmaktır
17. Yoğun siste en iyi gitme yöntemi dörtlü ikazları yakmaktır!
Yanlış! Yoğun siste en iyi gitme yöntemi hiç gitmemektir. Çünkü siste
daha iyi gören Sürücü yoktur, daha çok risk alan sürücü vardır. Görüş
mesafesi yeterliyse siste sarı camlı gözlükler takılarak, sis lambalarını
ve kısa farları yakmak, sileceklerinizi çalıştırmak, yerin
kayganlaştığını dikkate alarak, takip mesafesini artırmak ve
sollama yapmamak daha güvenli yol almanıza yardımcı olur.
Unutmayın!
Hayatiniz boyunca ölümlü bir trafik kazası geçirme olasılığınız %33'tur.
Rus ruletinde bile bu oran % 17'dir.