şimdi yaptıklarını yazalım...Arkadaşım son 4 yıldır günlük 120 km Peugeot J9 servis aracı kullanıyorum. Şehir trafiğinde günde en az 2 kez ani fren yapmam gereken durum oluyor. ACİL Frende frene tek başına basmadan önce vitesi 2 ye atıp frene öyle asılıyorum, durmaya yaklaşınca debriyaja basıyorum. Dediğim şekilde fren yapmadığı için şoförüm minibüsü 2 kez bariyerlere bindirdi. Benimle bilmediğin bir kulvarda tartışıyorsun. Benzinli binek aracın fren sistemin ağır tonajlı araçlarınkine benzemez. Hidrolik frenle havalı freni, 1200 kg ağırlıkla 2500 kg ağırlığı bir tutamazsın. Senin Astra ya da Vectra (ki benim eski Zafira da öyleydi) belki 80 le giderken ABS ninde yardımıyla sadece frenle zırt diye durur, ama emin ol acil durumlarda aynı hızdaki minibüs otobüs ya da kamyon sadece frenle durmuyor. Ben deneyimlerimle konuşuyorum, istediğin otobüs şoförüne sor aynı cevabı alırsın. (Acil frende otobüslerde hem ayak freni hem kompresyon hem de retarder kullanırlar, otobüse bi daha binişinde 2 nolu koltuğa otur izle bence) Retarder lı araç kullanmadığında belli oluyor. En üst seviyede travegonun retarderı aracı öyle bir durduruyorki el freni çekildi sanırsın. Ayrıca 3-5 saniyelik tepki süresi içinde sürücünün ayağı frene giderken eli de retarder a gidebiliyor. Yani her ikiside aynı anda devreye girebiliyor, bi çakışma yok. Eli alışık uzun yol şoförleri bunu otomatikman yaparlar zaten.
90 km hızla karşına bir engel çıkıyor... sen engeli farkettiğin gibi sağ ayağını gazdan çekip frene koyarken kendi sırtını da koltuğa doğru sıkıştırıp ayağına frenaj esnasında ek güç sağlıyorken bir taraftan da direksiyona doğru savrulup ön cama yapışmamak için direksiyondan kolların gergin bir şekilde destek alır vaziyete geçiyor ve tam bu esnada sol ayağınla debriyaja basarken destek aldıgın kollarından birisi olan sağ kolunu aşağıya doğru kırarak vitesi 2. vitese takıyor ( bu esnada debriyaja basarak o meşhuuur kompresyonu da devre dışı bırakıyorsun orası ayrı tabi ) aynı anda tek boş kalan yerin sol elin olduğu için direksiyondan destek aldıgın tek nokta sol kolunu da kaldırarak retarder kolunu aşağıya dogru indiriyor ( ki bu retarder kolu sağ tarafta oluyor genelde) ( bu arada tutunan hiçbir üst gövde organın olmadığı için öne doğru savrulmanı engelleyen tek şey şehir içinde bol bol kullandığın emniyet kemeri oluyor) ayağını tekrar debriyajdan kaldırıyor ve tüm bunları yaparken sağ ayağınla kontrollü bir şekilde fren pedalına aynı basıncı uyguluyorsun... sen otobüs şoforlüğünü bırak da hocam CIA de falan özel taktik aracı şoförlüğü yapsana...
Son düzenleme: