Paylaşim Için Teşekkürler
neşeli şartlar altında konuşmuyor acil durumdaki frenajı tartışıyoruz... konunun bu nüansını kaçırmayarak yorum yaparsak esasında hepimizin aynı şeyi söylediğini anlamış oluruz... bu viraja gelmeden önceki veya ışığa varmadan evvelki keyfi duruş anı değil 90 km ile giderken önünüze çıkan bisikletli ya da hayvan gibi acil durum anıdır... zaten 3-5 sn var size o zaman kadar uzanın bakim retardere beraberinde de küçültün vitesi de kompresyon yapın...5. vitesdeki kompresyon ile 1. vitetekini eşit tutmayalım lütfen... balatası saglam bir şekilde de dagıtın meydanı...10 numaralı şık kesinlikle yanlış. Bu şıkkı hayatında hiç büyük araç kullanmamış arkadaşlar doğru sanabilirler, ancak benim gibi minibüs kamyon v.b. kullananlar debriyaja basmadan fren yapmanın ne kadar hayati önem taşıdığını daha iyi bilirler. Eğer bu doğru olsaydı retarder diye bir sistem hiç olmazdı. (Retarder sistemi aracı frene basmadan direk şaft ve motor aksamları frenlenerek yapılan fren şeklidir.) Tek başına motor kompresyonunun ve normal frenin yetmediği tonajdaki araçlarda şafta uygulanan frendir. Peki bu fren neden takılır. Çünkü 20 tonluk bir tırı normal frenle yokuş aşağı 10 dakika sabit hızda götürmeye kalkarsanız fren diskleri ve balatalar yanar ve tutmaz.
Aynı şekilde kendi servis aracımda, yokuş inişlerinde ya da ani duruşlarda her zaman düşük vites + normal fren yaparım. Çünkü 2 tonluk bir minibüsün lastikleri kilitlenince nereye nasıl gideceği belli olmaz. Motor kompresyonu yaptırmadan fren yapan eski şirket şoförümüz benim minibüsü 2 kez bariyerlere vurdu. 60 km hızla sert frende minibüsün kontrolü imkansızlaşır.
Ayrıca frensiz bir aracı durdurmanın tek yoluda seri bir şekilde vites küçültüp 20 km altı hızda el frenine asılmak 10 km altında ise gerekiyorsa kontak kapatmaktır.
Not: almanya da ehliyet sınavında kırmızı ışığa yaklaşırken frene basıp debriyaja da basarsanız ehliyet alamazsınız. Motor kompresyonundan faydalanmadığın için balataların ve lastiklerin daha çok aşınacak, milli servetimize zararın olacak şeklinde de bi uyarı yersin. (Birebir arkadaşımın başına geldi)
11. ABS (Anti Blokaj Fren Sistemi) mekanik frene göre çok daha kısa
mesafede durdurur!
Yanlış! ABS fren sistemi olan bir araç tekerleklerin kızaklamasını
önler ve fren sırasında manevra yapılabilmesini sağlar. Ancak, daha
kısa mesafede durdurmaz. Bilinen fren bağıntılarında fren uzunluğu
aracın dört tekerleğinin de TAM BLOKE olup (yani dönmeden) kayarak Yol
üzerinde lastik izi bıraktığı durum için hesaplanır. Yayınlanmış olan
tüm fren boylarındaki kabul böyledir. Halbuki ABS tekerleklerin tam
bloke olmasını engeller.
neşeli şartlar altında konuşmuyor acil durumdaki frenajı tartışıyoruz... konunun bu nüansını kaçırmayarak yorum yaparsak esasında hepimizin aynı şeyi söylediğini anlamış oluruz... bu viraja gelmeden önceki veya ışığa varmadan evvelki keyfi duruş anı değil 90 km ile giderken önünüze çıkan bisikletli ya da hayvan gibi acil durum anıdır... zaten 3-5 sn var size o zaman kadar uzanın bakim retardere beraberinde de küçültün vitesi de kompresyon yapın...5. vitesdeki kompresyon ile 1. vitetekini eşit tutmayalım lütfen... balatası saglam bir şekilde de dagıtın meydanı...